Reklama

Zatańcz jak w „Skrzypku na dachu”



"Skrzypek na dachu" Jerry’ego Bocka na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej to popis całego zespołu, który nie dość, że świetnie gra i śpiewa, to i tańczy. Zgodnie z zamysłem reżyserskim taniec miał być jak najbardziej naturalny, żywiołowy. W musicalu nie występuje więc balet, nie zatrudniono też tancerzy profesjonalnych. Tańczy Chór OiFP i to, zdaniem twórcy choreografii do spektaklu, jest perełką przedstawienia.

- Długo z chórem pracowałem i przygotowywałem ich do tego – mówi Jarosław Sołowianowicz, który razem z Ewą Zając opracował choreografię do podlaskiej wersji musicalu. – Chórzyści z natury są dosyć statyczni, a w tym musicalu poruszają się jak zawodowi tancerze. Taniec żydowski w naszym spektaklu  - weselny i z butelkami - jest zaczerpnięty z filmu, ponieważ tamten najlepiej oddaje jego charakter. Taniec żydowski jest zlepkiem tańców bałkańskich: rumuńskich, bułgarskich, greckich. W latach 80., kiedy do Europy przyjechały amerykańskie grupy klezmerskie, został znacznie zmodernizowany. Pozostały charakterystyczne gesty rąk uniesionych w górę, ponieważ tancerze żydowscy tańczą dla Boga, niekiedy przechodząc w rodzaj transu.

Choreografią operową czy musicalową zawsze rządzi muzyka.

- Na początku muszę usłyszeć muzykę, temat muzyczny, potem chcę zrozumieć, co reżyser ma do powiedzenia i dopiero wtedy zaczynam tworzyć ruch sceniczny – mówi Jarosław Sołowianowicz.

Wiele scen jest opowiedzianych tylko tańcem. Podczas wesela dochodzi do symbolicznego przełamania tradycji, poprzez wspólny taniec mężczyzn i kobiet. Zderzenie tańca żydowskiego i kozackiego zapowiada nadchodzący podmuch rewolucji, który zmusi mieszkańców Anatewki do opuszczenia swoich chat. Groteskowy taniec macew w śnie Tewjego bawi nas do łez.



Jarosław Sołowianowicz jest baletmistrzem OiFP. Absolwent Szkoły Baletowej w Warszawie. W swojej karierze artystycznej związany był z Teatrem Wielkim-Operą Narodową (artysta baletu), Teatrem Wielkim w Łodzi (solista), Operą Wrocławską (pierwszy tancerz) oraz niemieckim Teatrem Hof (pierwszy solista). Wykonał wiele partii solowych, pierwszo i drugoplanowych  w takich przedstawieniach jak: „Don Kichot” L. A. Minkusa, „Romeo i Julia” P. Czajkowskiego, „Popołudnie fauna” C. Debussy’ego, „Sonata” Z. Kodály’ego, „Sylwia” L. Delibesa, „Ognisty ptak” I. Strawińskiego. Był laureatem Łódzkich Spotkań Baletowych. Od 2011 roku prowadzi zajęcia z podstaw baletu z solistami i chórzystami Opery i Filharmonii Podlaskiej.

W sobotę 14 maja o godz. 14.00 Jarosław Sołowianowicz poprowadzi bezpłatne warsztaty choreograficzne, które rozpocznie pokaz słynnego tańca z butelkami z musicalu "Skrzypek na dachu". Na pokaz zapraszamy wszystkich, wstęp jest wolny. Na warsztaty obowiązują mailowe zapisy (w treści maila należy podać imię i nazwisko, a wiadomość zatytułować ‘TANIEC’), ilość miejsc ograniczona!

Miejsce: Duża Scena OiFP, ul. Odeska 1.

„Skrzypek na dachu” J. Bocka grany będzie przez maj i czerwiec 25 razy, 19. czerwca pożegnamy się z tym musicalem. Terminy: 12-15, 18-22, 27-29 maja, 4, 5, 9, 10, 12, 16-19 czerwca.

(Źródło: OiFP/ oprac. Kalina/ Foto: M. Heller)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do