
Kiepska wiadomość dla mieszkańców Dąbrowy Białostockiej, którzy cieszyli się z remontu dworca kolejowego w Dąbrowie Białostockiej. Obecny powstał w 1963 roku i nigdy nie był poważnie modernizowany. Dworzec leży przy linii 40 relacji Sokółka - Suwałki. Obiekt miał zostać gruntownie przebudowany tak aby poprawić warunki zarówno dla pracowników jak i pasażerów. Niestety PKP SA unieważniły przetarg, a powodem jest zmiana planów PKP PLK co do przyszłości znajdującej się w budynku nastawni.
Co ciekawe przetarg ogłoszono w marcu 2024 roku, a oferty poznaliśmy w maju. Złożyły je 4 firmy na kwoty od 13,6 mln zł do 38,9 mln zł brutto przy budżecie wynoszącym 32,4 mln zł brutto. Przetarg wygrała firma Budimex.
Na czym miała polegać modernizacja? Istniejąca bryła dworca miała zostać zachowana, ale dołożony miał dostać żelbetowy dodatek ściany o wysokości 8 metrów. Ma się na nim pojawić dwustronny zegar, zadaszone stojaki rowerowe. W górnej części dworca miała pojawić się nastawnia PLK oraz lokal usługowy na potrzeby samorządu gminy, toalety oraz hol główny z poczekalnią. Nie przewidywano uruchomienia kasy biletowej.
PKP SA unieważniły przetarg w sierpniu z powodu formalnej wady. Faktycznie zaś okazało się, że władze spółki nie zamierzają w ogóle uruchamiać nastawni co zasadniczo zmienia zakres inwestycji. Powodem jest zaś to, że PKP SA nie jest właścicielem, a jedynie najemcą powierzchni przeznaczonej na nastawnię. Decyzja władz kolejowej spółki zaskoczyła burmistrza Artura Gajlewicza, który nie kryje niezadowolenia:
- Wykonaliśmy bardzo dużo działań wokół inwestycji związanej dworca. Powstaje ścieżka rowerowa i piesza, dodatkowy dojazd z drogi wojewódzkiej oraz wodociągi. Gmina wywiązała się ze swoich zobowiązań, a tymczasem PKP wycofuje się z ustaleń. Przetarg został unieważniony na "zaprojektuj i wybuduj" i nie widać było w nim żadnych mankamentów. Wszystko zostało sprawdzone przez dozór techniczne i myśmy też podpisali porozumienie z PKP SA dotyczące wynajmowania pomieszczeń na dworcu - mówi burmistrz miasta Artur Gajlewicz.
Nie wiadomo czy władze PKP SA zupełnie zrezygnowały z przebudowy dworca czy też jest to tylko przesunięcie w czasie i jaka będzie dalsza jego przyszłość. W kwietniu W Dąbrowie Białostockiej otworzono nowy peron. Pociągi zatrzymują się obecnie przy dwukrawędziowym peronie, który zastąpił istniejące wcześniej dwie platformy. Zwiększona została wysokość peronu, zamontowano antypoślizgową nawierzchnię oraz ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Wymienione zostało stare oświetlenie, które zastąpiły ekologiczne lampy ledowe. Zbudowane zostały także nowe tablice z rozkładem jazdy i wiata dla oczekujących. Do peronu prowadzi wygrodzona pochylnia, zapewniająca bezpieczne zejście ze skarpy od strony budynku dworca.
Modernizacja dworca i peronów w Dąbrowie Białostockiej jest finansowana z przyjętego jeszcze przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Nie wiadomo czy przebudowa dworca nie zostanie zaniechana z powodu wprowadzanej od 2025 roku procedury nadmiernego deficytu, który dotknął Polskę.
Przemysław Sarosiek
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie