Reklama

Hulajnogi elektryczne są problematyczne? Niekoniecznie!

Trzy elektryczne hulajnogi oraz wiele innych cennych nagród trafiły do młodzieży startującej w XIII Finale Wojewódzkim Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla uczniów szkół podstawowych. W czwartkowym turnieju finałowym, który odbył się w białostockiej Szkole Podstawowej nr 43, w klasyfikacji drużynowej wygrała Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 2 w Sokółce, wyprzedzając Szkołę Podstawową w Kaletniku i Szkołę Podstawową w Jasionówce. Wszyscy uczestnicy otrzymali puchary, upominki związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym, a najlepsi w klasyfikacjach drużynowej i indywidualnej także cenne nagrody.

Najbardziej atrakcyjnymi nagrodami były hulajnogi elektryczne dla najlepszych szkół z terenu dawnych województw białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego, które ufundowały WORD-y w Białymstoku, Łomży i w Suwałkach. Nagrody nie były przypadkowe – dyrektorzy WORD zainspirowani posłem Krzysztofem Jurgielem – zdecydowali się zakupić je dodatkowo dla najlepszych ekip, aby zwrócić uwagę na problem jaki niesie temat osób korzystających ze środkiem transportu, jakim jest hulajnoga elektryczna.

Zdaniem użytkowników, hulajnogi elektryczne są ekologiczne, niedrogie w eksploatacji i pozwalają na szybkie przemieszczanie się po mieście. Co za tym idzie  w przeciągu ostatnich kilku lat zrobiły się bardzo modne, a ich sprzedaż rośnie w zawrotnym tempie. Wraz z wzrostem popularności tego środka transportu rośnie niestety liczba wypadków z jego  udziałem. Osoby korzystające z hulajnóg jeżdżą po chodnikach, bo według kodeksu drogowego są traktowane jak... piesi.

Niestety wraz z rozwojem elektro-mobilności nie nastąpiła modyfikacja przepisów prawa sankcjonująca właściwy status korzystających z hulajnóg elektrycznych. Istnienia nowoczesnych elektrycznych hulajnóg nie przewidziano w kodeksie drogowym, więc ich użytkownicy są obecnie traktowani tak samo jak piesi. Obowiązujący kodeks drogowy nie definiuje bowiem pojazdów o napędzie elektrycznym. W ogóle nie sposób ich podciągnąć pod ustawowy katalog. Dlatego mimo że elektryczne hulajnogi potrafią przemykać nawet z prędkością 30 km/h, to formalnie mają to prawo robić tylko po chodnikach. W efekcie hulajnogami nie można legalnie jeździć ani po ścieżkach rowerowych, ani po jezdniach. Zostają chodniki - a tam z kolei osoby jeżdżące na hulajnogach stwarzają zagrożenie dla pieszych.

W 2016 sąd w Lublinie wydał wyrok w sprawie wypadku, do którego doszło w tym mieście we wrześniu 2014 r. Doszło tam do uderzenia przez kierowcę autobusu 10-letniego chłopca, który przejeżdżał na hulajnodze elektrycznej przez przejście dla pieszych. I kierowca autobusu, i chłopiec mieli zielone światło (autobus skręcał w prawo). 10-latek w wyniku obrażeń zmarł. Sąd uznał, że choć nie ma precyzyjnych regulacji dotyczących hulajnóg elektrycznych, nie oznacza to, że według Prawa o ruchu drogowym nie można wyciągnąć wniosków dotyczących klasyfikacji takiego przedmiotu. Zdaniem Sądu  hulajnoga elektryczna nie może być traktowana jako pieszy, a powinna być traktowana jako motorower.

Dlatego właśnie WORD-y zadecydowały o kupnie nagród zapraszając wszystkich uczniów, którzy ukończyli 14 rok życia na szkolenia i egzaminy w kategorii AM (prawo jazdy na motorower). Zwrócili też uwagę, że po orzeczeniu sądu w Lublinie potencjalne wypadki mogą nie być objęte odszkodowaniem przez ubezpieczycielem, a ich sprawcy będą musieli naprawiać szkody z własnej kieszeni. Taka sytuacja – poza oczywistym zagrożeniem dla nastolatków jeżdżących e-hulajnogami – powinna być przedmiotem troski dla rodziców oraz zaalarmować pieszych (e-hulajnogi i ich kierowcy bez prawa jazdy muszą jeździć chodnikami dla pieszych). Dzięki wsparciu posła Jurgiela, który jest ambasadorem tej sprawy w ministerstwie oraz w parlamencie ta sytuacja powinna zostać niebawem unormowana.

(Źródło i foto: WORD w Białymstoku/ oprac. Cezarion)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do