W odpowiedzi na zapytania zawarte w tekście opublikowanym przez radnego pełniącego funkcję przewodniczącego komisji kultury i promocji miasta Białystok Pana Krzysztofa Stawnickiego, a także przedstawione przez radnych obecnych na konferencji prasowej zorganizowanej w dniu 15.10.2015r. oświadczamy:
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, jak sama nazwa wskazuje, jest instytucją artystyczną działającą na wielu płaszczyznach. W repertuarze OiFP – ECS, obok spektakli operowych i musicali, prężnie realizowana jest działalność filharmoniczna i impresaryjna, inicjowane są liczne działania edukacyjne, prowadzona jest działalność wystawiennicza. Ponadto, OiFP-ECS angażuje się w organizację wielu przedsięwzięć służących upowszechnianiu kultury podejmując współpracę z fundacjami, stowarzyszeniami i lokalnymi przedsiębiorcami. Szerokie spektrum działań OiFP-ECS powoduje, że jest to instytucja o unikatowym profilu w skali kraju, udostępniająca przestrzeń dla wszelkich dziedzin sztuki. Należy z całą mocą podkreślić, że konsekwentnie realizowaną misją OiFP-ECS jest stwarzanie dogodnych warunków dla rozwoju kultury i sztuki w regionie.
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki znajduje uznanie wśród artystów i publiczności z całej Polski. Nikt chyba nie ma wątpliwości, że jest chlubą Białegostoku. Warto przypomnieć, że w 2014 roku został jej przyznany Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej, plasujący OiFP-ECS w gronie 10 najlepszych produktów turystycznych w Polsce. Atrakcyjność OiFP-ECS jest także dostrzegana przez Urząd Miasta i Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, głównie za sprawą licznych wydawnictw promocyjnych, które wspierane są wizerunkiem instytucji.
Należy dodać, że oba wydarzenia finansowane z budżetu Miasta Białegostoku w 2015 roku (opera „Carmen” Georges"a Bizeta w reżyserii Beaty Redo-Dobber i Halfway Festival Białystok 2015) okazały się sukcesem i przyczyniają się do postrzegania Białegostoku jako głównego ośrodka kulturalnego wschodniej części Polski. Dotychczasowe wsparcie ze strony Urzędu Miasta świadczy też o dostrzeganiu przez władze potrzeby wspierania kultury i sztuki oraz upowszechniania ich wśród mieszkańców naszego miasta. Odnosząc się do podniesionych przez radnego Pana Krzysztofa Stawnickiego kwestii efektywności wydawania publicznych środków przez Operę i Filharmonię Podlaską-Europejskie Centrum Sztuki, należy podkreślić, że sytuacja finansowa jednostki jest ustabilizowana, a wszelkie działania realizowane są zgodnie z obowiązującymi procedurami i szczególnym poszanowaniem środków publicznych.
Nawiązując do poruszanych przez radnego Pana Krzysztofa Stawnickiego kwestii ilości granych spektakli, należy wskazać, że to profil instytucji determinuje większość podejmowanych decyzji. Ilość spektakli granych w OiFP-ECS została dostosowana do systemu blokowego, który jest najbardziej ekonomiczny, racjonalny i zasadny biorąc pod uwagę repertuar jednostki. Nie bez znaczenia są też zapisy umów zawartych z Urzędem Miasta w sprawie zamówień na realizację przedstawień artystycznych, w których określa się ograniczenia ilościowe spektakli, które muszą być zagrane w danym czasie. Wahają się one od 50 do 75 przedstawień w okresach dwuletnich. Ponownie należy przypomnieć o działalności filharmonicznej, której realizacja na wysokim poziomie wymaga poświęcenia jej przynajmniej dwudziestu tygodni w roku i o tym, że OiFP-ECS dysponuje jednym zespołem muzyków, który angażowany jest zarówno do spektakli, jak i działalności filharmonicznej.
Blokowy system wystawiania spektakli oraz prężna działalność impresaryjno-kongresowa przyczynia się do zwiększenia zainteresowania publiczności Operą i Filharmonią Podlaską – Europejskim Centrum Sztuki, a dowodem na poparcie tej tezy może być niesłabnąca popularność instytucji, którą od momentu otwarcia w 2012 roku odwiedziło ponad pół miliona osób. W jubileuszowym 60. sezonie artystycznym OiFP odbyły się 343 wydarzenia artystyczne, w których udział wzięło 156 461 uczestników, w tym 29 770 odbiorców oferty edukacyjnej.
Należy także odnieść się do porównania Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki z Operą Wrocławską. Nazywanie tych dwóch instytucji „bliźniaczymi", czy choćby „podobnymi" jest niewłaściwe, a porównywanie ich niezasadne. Kolejny raz należy wskazać na różnorodny profil działalności podlaskiej placówki, w ramach której funkcjonuje teatr operowy, filharmonia i szeroko pojęte Europejskie Centrum Sztuki. Co więcej, Opera Wrocławska, zarządzana przez dyrektor Ewę Michnik od 1995 r., jest instytucją z ponad 170-letnią tradycją, a prestiż i zaufanie budowane przez lata są istotnymi atutami przy ubieganiu się o wsparcie finansowe sponsorów. Nie bez znaczenia jest także położenie – trudno zestawiać województwo dolnośląskie z województwem podlaskim, Wrocław (a właściwie aglomerację wrocławską) z Białymstokiem, zarówno pod względem liczby ludności, jak i potencjału społeczno-gospodarczego.
Siedem premier w sezonie jubileuszowym Opery Wrocławskiej, na które powołuje się radny Pan Krzysztof Stawnicki to nie tylko nowe spektakle tworzone od podstaw – są wśród nich cztery wznowienia spektakli wystawianych już wcześniej w Operze Wrocławskiej (w nowych inscenizacjach), dwie gale operowe i jeden spektakl produkowany od początku. W związku z tym, gdyby przyjąć taką samą metodologię klasyfikacji wydarzeń realizowanych w OiFP-ECS, można stwierdzić, że instytucja nasza zrealizowała w jubileuszowym 60. sezonie artystycznym sześć premier: musical „Skrzypek na dachu" J. Bocka, operę „Czarodziejski flet" W.A. Mozarta, wersję szkolną opery „Czarodziejski flet" W.A. Mozarta, bajkę muzyczną „Adonis ma gościa" F. Apke (wraz z cyklem warsztatów tematycznych), Nadzwyczajną Galę Noworoczną z Aleksandrą Kurzak i Koncert w 120-lecie urodzin Carla Orffa z udziałem światowej sławy solisty Artura Rucińskiego. Należy mieć na uwadze także inne ważne przedsięwzięcia, jak realizacja kolejnej edycji Halfway Festival, ekspozycja rzeźb jednej z najlepszych galerii sztuki współczesnej na świecie Timeless Gallery czy otwarcie Operowej Galerii Fotografii. Ponadto, realizowany jest szereg działań w ramach Europejskiego Centrum Sztuki, w 60. sezonie artystycznym były to m.in. koncert „Muzyka filmowa Krzysztofa Komedy”, dwa występy Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „MAZOWSZE” im. Tadeusza Sygietyńskiego, tryptyk „Wędrowanie” Teatru STU z Krakowa, „Wieczór Małych Premier” Fundacji Przestrzeń oraz spektakl dyplomantów Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego „Szkoła Talentów” w Białymstoku pt. „Tango Surrealo, czyli nieaktualny przewodnik po miłości”. W sierpniu br. mimo intensywnych i absorbujących przygotowań do premiery „Carmen”, Orkiestra OiFP, z towarzyszeniem zespołu Klezmafour i zaproszonych do współpracy artystów, wzięła udział w realizacji multimedialnego spektaklu muzycznego w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar.
OiFP-ECS dokłada wszelkich starań, aby jej działania były efektywne i docierały do możliwie najszerszego grona odbiorców. Choć zarzuty radnego Pana Krzysztofa Stawnickiego wobec sposobu prowadzenia OiFP-ECS wysuwane są na blisko tydzień przed wyborami, pozostaje wierzyć, że nie mają charakteru politycznego, ale są wyrazem troski o dobro wspólne jakim bez wątpienia jest OiFP-ECS.
Komentarze opinie