Reklama

Podlaskie: fotoradary i Odcinkowe Pomiary Prędkości w Podlaskiem: Gdzie uważać na drodze?

Fotoradary i systemy pomiaru prędkości to stały element krajobrazu polskich dróg, a ich obecność ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Chociaż województwo podlaskie, w porównaniu z innymi regionami kraju, wciąż notuje stosunkowo niewiele wykroczeń zarejestrowanych przez system CANARD, to nowe urządzenia i Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP) pojawiają się w kolejnych lokalizacjach, by zwiększyć nadzór nad kierowcami.

 

 

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, jest częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i zajmuje się zarządzaniem siecią fotoradarów, rejestrując wykroczenia drogowe w całym kraju. Analiza danych z systemu pokazuje, że w Polsce są miejsca, gdzie fotoradary biją prawdziwe rekordy. Najwięcej wykroczeń w ostatnich miesiącach zarejestrował fotoradar w Świdniku (al. Tysiąclecia), a za nim w Rudzie Śląskiej (al. Powstań Śląskich).

Białystok, Chodorówka, Budy Czarnockie: Najbardziej "zapracowane" fotoradary w regionie

Choć Podlaskie wciąż pozostaje na końcu stawki pod względem liczby mandatów, to lokalne fotoradary nie próżnują. Najbardziej "zapracowanym" urządzeniem w województwie jest to zainstalowane w Białymstoku przy ulicy Branickiego. Od momentu uruchomienia 24 października  zarejestrowało ono blisko 5000 wykroczeń. Dzieje się to tuż za przejściem dla pieszych, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Co ciekawe, większość wykroczeń to przekroczenia prędkości o około 20-25 km/h, co świadczy o chronicznym problemie niedostosowania prędkości do warunków i przepisów.

Kolejne fotoradary w regionie, które rejestrują znaczną liczbę naruszeń, to:

  • Urządzenie w Chodorówce (na drodze Białystok – Augustów), które w 2024 roku zarejestrowało ponad 2700 wykroczeń.

  • Fotoradar w Budach Czarnockich (na trasie Łomża – Szczuczyn) z wynikiem 1095 wykroczeń.

  • Urządzenie w Miastkowie (na trasie Łomża – Ostrołęka), gdzie zarejestrowano 854 wykroczenia.

Lokalizacje te są kluczowe, ponieważ wskazują na miejsca o podwyższonym ryzyku, gdzie prędkość staje się głównym czynnikiem wypadków i kolizji.

Odcinkowy Pomiar Prędkości na S8 – koniec z bezkarnością na obwodnicach

W pierwszej połowie roku sieć kontroli drogowej w Podlaskiem zostanie rozbudowana o nowy Odcinkowy Pomiar Prędkości (OPP). Prace nad instalacją urządzeń na drodze ekspresowej S8 (na trasie Białystok – Warszawa), na odcinku między Kołakami a węzłem Mężenin, zostały już zakończone. System czeka teraz na uruchomienie, a następnie kalibrację i certyfikację. Docelowo ma on działać na trasie z Warszawy do Białegostoku, zwiększając bezpieczeństwo na odcinku, który do tej pory pozwalał na szybką, a często i brawurową jazdę.

Warto zaznaczyć, że to nie jedyny taki pomiar na S8. Już wcześniej uruchomiono OPP na obwodnicach Marek i Wyszkowa. Chociaż te systemy w początkowej fazie borykały się z awariami, obecnie działają i skutecznie nadzorują przestrzeganie przepisów. Nowy OPP w Podlaskiem, między Kołakami a Mężeninem, będzie uzupełnieniem tej sieci, a docelowo ma powstać jeszcze jeden odcinek między węzłami Zielonka a Wołomin, co uczyni trasę S8 jedną z najbardziej nadzorowanych dróg w Polsce.

Fotoradary w Podlaskiem: pełna lista i lokalizacje

Aby pomóc kierowcom w poruszaniu się po drogach regionu, przygotowaliśmy listę wszystkich fotoradarów i Odcinkowych Pomiarów Prędkości (OPP) działających w województwie podlaskim w 2024 roku.

Fotoradary stacjonarne:

  • Białystok: ul. Jana Józefa Branickiego

  • Boćki

  • Chodorówka Nowa

  • Geniusze

  • Jeziorki

  • Kopanica

  • Korycin

  • Nowinka

  • Siemiatycze

  • Sokółka

  • Zambrow

Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP):

  • Droga Wojewódzka 678: odcinek Baciuty-Łupianka Stara

  • Droga S8: węzeł Mężenin w Kołakach

Nowoczesna technologia i jej zasięg

Warto pamiętać, że nowoczesne fotoradary, takie jak Mesta Fusion RN czy Multaradar CD, działają w dzień i w nocy, potrafią uchwycić pojazd z tyłu z dużej odległości i korzystają z technologii odczytu tablic rejestracyjnych. Ich zasięg pomiaru jest zmienny i zależy od takich czynników jak:

  • Kąt pomiaru: Im mniejszy kąt ustawienia (zwykle 20–22°), tym z większej odległości urządzenie może dokonać pomiaru.

  • Rodzaj drogi: Na drogach ekspresowych i autostradach, gdzie obowiązują wyższe limity prędkości, fotoradary mogą działać na większe odległości, co ma na celu wczesne wykrycie piratów drogowych.

  • Warunki atmosferyczne: Chociaż nowoczesne fotoradary są bardziej odporne na zmienne warunki pogodowe, to mgła, deszcz czy śnieg nadal mogą nieznacznie ograniczyć ich skuteczność.

Pomimo tego, że fotoradary są elementem budzącym kontrowersje, ich rola w zwiększaniu bezpieczeństwa na drogach jest niepodważalna. Działają one prewencyjnie i mają na celu zmuszenie kierowców do przestrzegania przepisów, co w konsekwencji prowadzi do mniejszej liczby wypadków. W kontekście stałego rozwoju sieci pomiarowej, najlepszym sposobem na uniknięcie mandatu jest po prostu jazda zgodna z przepisami.

PS

Aktualizacja: 14/09/2025 11:30
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do