Jak wynika z ogólnopolskiego badania Centrum Medycznego CMP, polska Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ) cieszy się w przeważającej mierze pozytywną lub dostateczną opinią Polaków. Mimo ogólnego zaufania do personelu, pacjenci oczekują przede wszystkim szybszego dostępu do świadczeń i większej cyfryzacji usług, by łatwiej było o szybką wizytę.
Większość Polaków (87%) deklaruje, że wie, czym jest POZ, najczęściej kojarząc ją z lekarzem rodzinnym/internistą (21%) i lekarzami pierwszego kontaktu (21%). Jednak dogłębne zrozumienie tego, co POZ faktycznie oferuje, jest niższe – jedynie 73% potrafi wyjaśnić to pojęcie. Wiedza na temat kluczowych nowości jest bardzo niska. O istnieniu Opieki Koordynowanej słyszało zaledwie 39% badanych, a rzeczywiste rozumienie tego programu szacuje się na poniżej 10%. Podobny odsetek (39%) wie o dostępie do dietetyka w ramach programów profilaktycznych.
W ciągu ostatniego roku z usług POZ skorzystało 79% Polaków. Najczęściej (59%) była to wizyta stacjonarna, choć teleporady, oceniane umiarkowanie pozytywnie (45% dobrze), są popularne dzięki wygodzie i oszczędności czasu.
Polacy są jednak gotowi na rewolucję cyfrową:
Aż 73% wyraża chęć, aby korzystanie z POZ było łatwiejsze z poziomu online lub poprzez aplikację mobilną (umawianie wizyt, e-recepty, dostęp do wyników).
Obecnie, tylko 8% pacjentów umawia wizytę przez kanał online, podczas gdy 66% wciąż wybiera kontakt telefoniczny.
Dla 82% Polaków akceptowalny czas oczekiwania na wizytę u lekarza POZ to maksymalnie trzy dni robocze, a ponad połowa (58%) chciałaby to załatwić najpóźniej następnego dnia roboczego. Choć 44% pacjentów faktycznie umawia wizytę w ciągu jednego-dwóch dni, aż 20% czeka cztery dni lub dłużej.
Głównymi problemami, które zniechęcają do korzystania z POZ, są:
Długie czasy oczekiwania na wizytę (10% niekorzystających).
Brak możliwości uzyskania wizyty tego samego dnia w nagłych przypadkach (31% rozważających zmianę placówki).
Aż 57% Polaków chętnie skorzystałoby z pomocy koordynatora POZ, który wspierałby ich w sprawach administracyjnych i organizacyjnych, co wskazuje na potrzebę usprawnienia obsługi.
AR
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie