Reklama

Potężna awaria na kolei, wiele pociągów stoi. To nie był cyberatak

W czwartek, 17 marca, doszło w Polsce do dużej awarii. Pociągi mają ogromne opóźnienia w całym kraju. Niektóre w ogóle nie wyruszą w trasę. PKP Intercity sugeruje pasażerom, by rozważyli dziś rezygnację z podróży. W mediach pojawiły się pogłoski, iż mogło dojść do cyberataku. Nie wykluczył tego podczas konferencji prasowej Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP PLK. Teraz już wiadomo, że przyczyną był błąd w działaniu urządzeń. Obecnie ruch pociągów jest wznawiany.

Około godz. 4 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmienioną trasą - poinformował rano Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Siemieniec tłumaczy, że działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji.

Wyjaśnijmy, że lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Przed południem rzecznik PKP PLK podał, że wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew. Następnie, przed godz. 13, przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 kolejnych lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice - Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizację ruchu.

Zmiany w kursowaniu pociągów, które wystąpiły dziś od godz. 4 i są spowodowane usterkami w pracy lokalnych centrów, mają charakter ogólnopolski. W koordynacji z Ministerstwem Infrastruktury pracuje sztab z udziałem przedstawicieli zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych SA oraz przewoźników, który koordynuje działania na sieci kolejowej - czytamy w komunikacie.

Mowa jest o 19 z 33 lokalizacji na lokalnych centrach sterowania. Chodzi o kilkaset kilometrów linii kolejowych. Od początku wystąpienia awarii priorytetem było zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Służby techniczne wciąż analizują sytuację, aby określić dokładnie przyczyny usterek. Wstępnie wiadomo, że pojawił się błąd w działaniu urządzeń - tak twierdzi ich dostawca w oświadczeniu.

Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier.

Aby minimalizować utrudnienia wprowadzane jest wzajemne honorowanie biletów. W miarę możliwości na bieżąco są podawane informacje dla podróżnych. Dane o kursowaniu pociągów z uwzględnieniem bieżącej sytuacji zamieszczają na swoich stronach przewoźnicy. Zwroty biletów można realizować według obowiązujących i podanych przez przewoźników zasad.

W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania, odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego, prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca - sugeruje PKP Intercity. - Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego.

Zwrot odstępnego za bilety zakupione w systemie e-IC jest możliwy w drodze reklamacji.

 

 

Problemy dotyczą też pasażerów w Podlaskiem.

Odwołane pociągi z uwagi na usterki LCS:

  • poc. 1500 relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - cała relacja, pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 1510 Neptun relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - cała relacja, pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 54000 Sobieski relacji Gdynia - Wiedeń - na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia, pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 5400 relacji Gdynia Główna - Gliwice - na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia - pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 1420 Daszyński relacji Warszawa Wschodnia - Bielsko Biała - w całej relacji - pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 4120 Daszyński relacji Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia - w całej relacji - pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami;
  • poc. 31102 Hańcza relacji Kraków Główny - Suwałki - na odcinku Białystok - Suwałki - uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa;
  • poc. 13102 Hańcza relacji Suwałki - Kraków Główny - na odcinku Suwałki - Białystok - uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa;
  • poc. 4504 relacji Bielsko Biała - Gdynia Główna - na odcinku Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia - uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (Bielsko Biała - Katowice), dalej pociąg jedzie jak zwykle;
  • poc 1900 relacji Warszawa Gdańska - Łódź Fabryczna - w całej relacji - pasażerowie mogą jechać kolejnymi pociągami.

Jak przekazał na Twitterze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, identyczne jak w Polsce usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez Alstom / Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu.

(Piotr Walczak / Foto: DDB)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do