
Temat ograniczeń w prowadzeniu pojazdów dla seniorów rozgrzewa nieustająco społeczeństwo. Wielu kierowców, którzy ukończyli 65 rok życia bardzo interesuje się przepisami, które chce wprowadzić Unia Europejskie. Parlament Europejski początkowo odrzucił pomysł skrócenia ważności uprawnień dla osób starszych, aby uniknąć zarzutu dyskryminacji, do przepisów wprowadzono pewne zmiany. To reakcja na rosnącą liczbę wypadków drogowych, w tym śmiertelnych, często z udziałem seniorów, gdzie stan zdrowia związany z wiekiem może odgrywać istotną rolę.
Kwestia badań seniorów i ograniczeń czasowych dla praw jazdy od miesięcy budziła gorące dyskusje w Unii Europejskiej. Kluczową zmianą jest wprowadzenie wymogu badania lekarskiego lub badania przesiewowego opartego na samoocenie dla osób po 70 roku życia, które przedłużają uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Aby uzyskać nowy dokument potwierdzający prawo do prowadzenia pojazdów obecnie wydawane na 15 lat kierowca po 70-tce będzie musiał poddać się badaniom. W praktyce oznacza to, że kierowca będzie musiał samodzielnie ocenić swoją zdolność do prowadzenia pojazdu, wypełniając odpowiedni formularz i potwierdzić to wizytą u lekarza. Takie rozwiązanie już stosowane w Szwecji i Holandii. Ważne jest jednak, że każde państwo członkowskie ma prawo wprowadzić własne regulacje decydując, czy samoocena jest wystarczająca, czy też konieczne jest obowiązkowe badanie lekarskie.
W Polsce obecnie nie ma górnej granicy wieku uprawniającej do prowadzenia pojazdów. Istnieją jednak konkretne choroby, które stanowią bezwzględne przeciwwskazanie do kierowania autem. Do najczęstszych z nich zalicza się znaczny ubytek słuchu, pogorszenie wzroku i widzenia peryferyjnego, choroby stawów uniemożliwiające prowadzenie pojazdu, problemy neurologiczne (np. po udarze), poważne kłopoty z koncentracją i pamięcią, zaburzenia psychiczne, a także chroniczne zmęczenie i senność. Inne schorzenia, takie jak choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca czy padaczka, również mogą być przeciwwskazaniem.
Proponowane zmiany mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na drogach. Statystyki pokazują, że u osób w wieku 50-60 lat dochodzi do zmian w organizmie, które mogą wpływać na jakość prowadzenia pojazdów. Najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem seniorów to pogorszenie czasu reakcji, brak umiejętności podejmowania szybkich decyzji pod wpływem stresu, a także problemy z oceną odległości, zwężenie pola widzenia i spowolniony refleks. Według danych policji, w 2023 roku osoby powyżej 60. roku życia były odpowiedzialne za spowodowanie 3571 wypadków.
AR
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie