Reklama

Rewolucja na wschodzie Białegostoku: tranzyt ciężki wyproszony z kluczowych ulic

Białystok a oddech i bezpieczeństwo mieszkańców. Wprowadzana właśnie, wieloetapowa reorganizacja ruchu na osi Suchowolca, Kuronia, Plażowa oraz Rondzie A. B. Meyera ma na celu jedno: raz na zawsze odciążyć te arterie od uciążliwego ruchu tranzytowego powyżej 3,5 tony. To strategiczny ruch, który przekierowuje ciężki transport na bardziej dostosowane szlaki, takie jak ulice Kuronia, Dywizjonu 303 i Ciołkowskiego.

Najważniejszą i długo wyczekiwaną zmianą jest wprowadzenie zakazów dla pojazdów ciężarowych. Ciężarówki o masie przekraczającej 3,5 tony przestaną korzystać z części ulicy Suchowolca oraz Dojlidy Fabryczne. Co więcej, na fragmencie ulicy Mickiewicza (między Kuronia a Ciołkowskiego) pojawi się jeszcze ostrzejszy limit: zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej ośmiu ton.

To fundamentalna transformacja, która ma bezpośrednio przełożyć się na jakość życia mieszkańców i kondycję samych dróg, dotąd nadmiernie eksploatowanych przez wielotonowy tranzyt.

Reorganizacja to nie tylko zakazy, ale i zmiana geometrii dróg, mająca zwiększyć płynność ruchu lokalnego. Kierowcy muszą się przygotować na istotne modyfikacje w układzie pasów, szczególnie na ul. ks. St. Suchowolca:

  • kierunek Zabłudów - Centrum: znacząco wydłużono pas do skrętu w lewo w ul. Kuronia, co ma zredukować kolejki przed skrzyżowaniem z Plażową,
  • kierunek Centrum - Zabłudów: wprowadzono kluczową zmianę - wydzielony pas do skrętu w prawo w ul. Kuronia, kosztem dotychczasowego drugiego pasa do jazdy na wprost,
  • odcinek od Plażowej do wyjazdu: ruch został skanalizowany do po jednym pasie w każdym kierunku. Dawny drugi pas zastąpiono powierzchniami wyłączonymi z ruchu, co jednak lokalnie dopuszcza manewr zawracania lub skrętu w lewo.

Ważna optymalizacja nastąpiła również na Rondzie A. B. Meyera. Kierowcy jadący z ul. Dojlidy Fabryczne w kierunku centrum zyskali możliwość jazdy prosto z pasa, który wcześniej służył wyłącznie do skrętu w lewo. To oznacza, że teraz na wlocie od Dojlidy Fabryczne dostępne są dwa pasy do jazdy na wprost, co powinno wyraźnie przyspieszyć ruch w godzinach szczytu.

Wprowadzanie tak kompleksowych zmian wymaga czasu. Trwa montaż nowego oznakowania pionowego i poziomego, a w środę, 19 listopada, rozpoczęły się prace związane z fundamentami pod nowe konstrukcje wsporcze dla tablic drogowskazowych.

W związku z tym w najbliższym czasie kierowcy muszą liczyć się z:

  • miejscowymi zwężeniami i ograniczeniami prędkości, zwłaszcza na wlotach newralgicznych skrzyżowań (Suchowolca - Plażowa - Kuronia, Ciołkowskiego -Mickiewicza i Ciołkowskiego - Dywizjonu 303);
  • wpływem warunków pogodowych - w przypadku niepogody harmonogram prac może ulec przesunięciu.

Władze miasta apelują o maksymalną ostrożność i cierpliwość podczas przejazdu przez strefy robót. Celem nadrzędnym jest poprawa bezpieczeństwa i realne usprawnienie przejazdu w tej strategicznej części Białegostoku.

(PW)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do