Reklama

Czy Unia Europejska zabierze prawo jazdy seniorom?

W obliczu najnowszych zmian w przepisach UE dotyczących oceny zdrowia kierowców, które dążą do zmniejszenia liczby wypadków rodzi się ważne pytanie: jak te zmiany wpłyną na naszych kierowców, zwłaszcza tych starszych? Podlaskie to jeden z najszybciej starzejących się regionów w Polsce i choć Unia złagodziła pierwotne propozycje, dotyczące obowiązkowych badań dla 70-latków, to nowe zasady oceny zdrowia kierowców są faktem.

Ostatecznie to kraje członkowskie same zadecydują, czy wystarczy sama samoocena kierowcy, czy jednak potrzebne będą specjalistyczne badania lekarskie wzroku i układu krążenia.

Dla województwa podlaskiego, gdzie średnia wieku społeczeństwa dynamicznie rośnie ten problem to szczególnie istotna kwestia. Zwłaszcza, że coraz więcej seniorów siada za kierownicą, co jest naturalnym trendem. Jednak, jak podkreśla dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego, z wiekiem obniża się sprawność psychofizyczna. Pogarsza się wzrok, słuch i czas reakcji, co, niestety, zwiększa ryzyko wypadków, zwłaszcza u osób po 65. i 75. roku życia. To sygnał, którego nie możemy ignorować.

Obecnie w Polsce kierowcy niezawodowi przechodzą badania lekarskie głównie tylko przy uzyskiwaniu prawa jazdy lub po poważnych wykroczeniach. Ale czy to wystarczy, biorąc pod uwagę starzejące się społeczeństwo Podlaskiego? Eksperci sugerują, by rozszerzyć te przepisy. Wprowadzenie badań psychologicznych niezależnie od wieku, zwłaszcza dla osób zmagających się z chorobami takimi jak demencja, mogłoby znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Z drugiej strony seniorzy boją się, że takie badania mogą zacząć eliminować nie tylko osoby chorujące np. na demencję ale również tych z nich, którzy mają naturalne dla wieku choroby wieku starczego o charakterze neurologicznym. Nie wszystkie z nich dyskwalifikują seniora z roli kierowcy choć z pewnością pogarszają wzrok i słuch.

- W końcu na choroby neurologiczne chorują ludzie w różnym wieku. Problemy z chodzeniem czy pogorszenie słuchu dotyka ludzi w różnym wieku i wcale nie wyklucza z roli kierowców - mówił jeden z seniorów, który napisał w tej sprawie do naszej redakcji. 

Z drugiej strony świadomy kierowca, znający swoje ograniczenia, to bezpieczny kierowca. Dostosowanie stylu jazdy do swoich możliwości, unikanie ryzykownych sytuacji – to klucz do bezpieczeństwa na drodze. W obliczu starzejącego się społeczeństwa Podlaskiego, inwestycje w edukację kierowców seniorów oraz ewentualne rozszerzenie obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych wydają się być niezbędne, aby nasze drogi były bezpieczne dla wszystkich. Nie mogą one jednak dyskwalifikować kierowców seniorów z możliwości prowadzenia pojazdów, a jedynie uświadomić im ryzyko i konieczność zwiększenia uwagi na drodze.

O tym jakie ostatecznie rozwiązania zastosuje Polska w prawie krajowym dowiemy się po wakacjach, kiedy eksperci w ministerstwie infrastruktury i transportu przygotują zalecenia do ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących. 

PS 

Aktualizacja: 28/05/2025 15:12
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do