Reklama

Gorący okres dla podlaskich firm. Walczą o 10 milionów na promocję międzynarodową

Dofinansowanie w wysokości 10 milionów złotych - o tyle stara się Klaster Obróbki Metali na internacjonalizację; już po raz trzeci. Jeżeli uda się je pozyskać, przedsiębiorstwa z naszego regionu zyskają wsparcie, dzięki któremu będą mogły m.in. promować swoje produkty i usługi podczas największych międzynarodowych imprez targowych w kraju i zagranicą. Tym samym przyczynią się do większej rozpoznawalności naszego regionu i tutejszej oferty biznesowej.

Gorący letni okres to nie tylko temperatura za oknami. W biurze KOM też jest gorąco - mówi Janusz Poulakowski, dyrektor biura. - Przygotowujemy wnioski aplikacyjne na internacjonalizację klastra zarówno z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego oraz z PO Inteligentny Rozwój w ramach działania na Umiędzynarodowienie Klastrów Kluczowych. To będzie już nasz trzeci projekt, w którym staramy się o dofinansowanie działań do wartości 10 mln zł  na wzrost konkurencyjności międzynarodowej członków klastra.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w 2017 roku wartość złożonego projektu wyniosła blisko 6 mln zł, a dofinansowanie to niemal 4 mln zł (konkretnie to aplikacja została złożona w 2016, a w 2017 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozstrzygnęła konkurs). Pieniądze te zostały przeznaczone na działania o zasięgu światowym. KOM wraz z firmami członkowskimi, dzięki wsparciu, mógł aktywniej uczestniczyć i promować polski biznes podczas największych imprez wystawienniczych oraz zaoferować szeroki wachlarz wsparcia eksportu, aby rywalizować z potentatami rynkowymi z całego świata. Otworzyło to nowe możliwości rozwoju rodzimych przedsiębiorstw oraz podniosło ich konkurencyjność.

Wtedy do projektu przystąpiło 20 firm członkowskich, w tym 15 zaliczanych do MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz pięć dużych spółek.

Firmy, które zgłosiły akces o wsparcie finansowe, najczęściej aplikowały o dofinansowanie udziału w zagranicznych targach i wystawach, dostęp do zagranicznych laboratoriów, umożliwiających im uzyskanie certyfikatów i dostęp do rynku, oraz pozyskanie specjalistycznego doradztwa eksportowego, dostęp do baz danych i wywiadowni gospodarczych - mówił nam wtedy Janusz Poulakowski.

Klaster wygrał też i konkurs w 2018 r. Wtedy to wartość projektu pod nazwą "SF 4.0 KOM - Inteligentna Super Fabryka wyniosła prawie 10 mln zł. Przystąpiło do niego 11 małych i mikro przedsiębiorstw, cztery średnie i siedem dużych. Cel to świadczenie kompleksowych usług firmom członkowskim, związanych z wprowadzaniem konkretnych produktów na wybrane rynki zagraniczne, aktywizacją przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, oferowanie kompleksowej organizacji wystąpień targowych.

Internacjonalizacja to dużo więcej niż uczestnictwo w targach za granicą - zwracał uwagę Sebastian Rynkiewicz, prezes i koordynator KOM. - Staramy się zmieniać jakość wyjazdów na międzynarodowe wydarzenia. Symbolami rewolucji w sposobie ekspozycji i uczestnictwa była obecność firm członkowskich w Hanowerze, Subcontracting w Poznaniu czy też Warsaw Industry Week.

Częścią projektu były usługi szkoleniowe z programem przygotowanym w oparciu o rzeczywiste potrzeby rozwojowe i kompetencyjne pracowników. W cyklu szkoleń wzięło udział ponad 200 pracowników firm członkowskich. Szkolenia realizowano w trzech blokach tematycznych: kompetencje interpersonalne, handel i współpraca zagraniczna, planowanie i zarządzanie kosztami produkcji.

Nasza redakcja trzyma kciuki za powodzenie w najnowszym konkursie. Namacalnym dowodem, że aplikowanie ma sens, są choćby nowe kontrakty podlaskich przedsiębiorstw, które przekładają się na inwestycje i nowe miejsca pracy. Do tego region na szerszą skalę może ujawniać swój potencjał.

(Piotr Walczak)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do