
Wszyscy wiemy, co działo się przez ostatnich kilkanaście miesięcy. Lockdowny, szereg zamkniętych branż, utrudnienia w załatwieniu wielu spraw. Owszem, komunikacja na odległość mocno się rozwinęła, pojawiły się nowe narzędzia, możliwości i ułatwienia, ale powrotu do tradycyjnych form kontaktów z różnymi instytucjami oczekiwał niejeden. Obecnie kolejne urzędy zaczynają już działać tak, jak niegdyś. To efekt poprawy sytuacji epidemicznej w kraju.
W Urzędzie Miejskim w Białymstoku możemy ponownie załatwić sprawę bez wcześniejszego umawiania się czy rezerwowania terminu. Podczas wizyty tutaj należy pamiętać o ciągle obowiązującym obowiązku zachowania dystansu społecznego, zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczki oraz dezynfekcji rąk. Wynika on z rozporządzenia rządowego z 6 maja 2021 r. UM zachęca jednak do wcześniejszego rezerwowania wizyt. Obowiązku nie ma, ale możliwość pozostaje. Umawiając wcześniej wizytę przez elektroniczny system e-kolejka można uniknąć czekania, ale także ograniczyć niepotrzebny kontakt z innymi osobami i szybko załatwić sprawę.
Warto także zapoznać się z katalogiem spraw, które można załatwić w Departamencie Obsługi Mieszkańców. Wiele z nich można zrealizować elektronicznie. Trzeba także pamiętać o tym, że kasa przy ulicy J. K. Branickiego 3/5 czynna jest w godz. 8.00 - 15.00 (przerwa techniczna: 11.00 - 12.00). Na stanowiskach obsługi można płacić kartą płatniczą.
Z kolei do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych klienci mogą już przyjść i załatwić swoje sprawy w standardowych godzinach od 8.00 do 15.00 (od wtorku do piątku), natomiast w poniedziałki sale obsługi są dostępne w godzinach od 8.00 do 18.00. Obowiązuje zakrywanie nosa i ust, zachowanie dystansu oraz dezynfekcja dłoni.
We wszystkich placówkach do dyspozycji nadal pozostają skrzynki na dokumenty, do których można samodzielnie składać wnioski i pisma. Niepotrzebny jest wtedy kontakt z pracownikiem Zakładu.
Zachęcamy również do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu i skorzystania z e-wizyt - mówi Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego. - Wystarczy mieć dostęp do internetu, smartfon, tablet lub komputer z kamerką. Samo umawianie wideorozmowy jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link "Umów się na e-wizytę". Można samemu wybrać dogodny termin i godzinę wizyty.
Można także skorzystać z ogólnopolskiej infolinii pod numerem telefonu 22 560 16 00, która obsługiwana jest we wszystkie dni robocze w godzinach 7.00 - 18.00.
Sprawy związane z Polskim Bonem Turystycznym można wyjaśnić dzwoniąc pod numer tel. 22 11 22 111, gdzie czekają konsultanci obsługujący całodobową infolinię.
(Piotr Walczak)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie