Reklama

Autostrada do stadionu

Dwa i nawet trzy pasy ruchu będą wkrótce budowane na niewielkim odcinku prowadzącym do stadionu miejskiego. Zapowiadana przebudowa ulicy Wiosennej wkrótce się rozpocznie, bo w Biuletynie Informacji Publicznej pojawiło się już obwieszczenie o wszczęciu postępowania administracyjnego, które ma zakończyć się wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę.

Nieco ponad miesiąc temu informowaliśmy, że Miasto Białystok ogłosiło przetarg na przebudowę ulicy Wiosennej. Dziś to niewielka i mało uczęszczana arteria. Większy ruch panuje w tym miejscu praktycznie tylko podczas większych wydarzeń sportowych na stadionie miejskim. Te większe wydarzenia sportowe, to przede wszystkim mecze białostockiej Jagiellonii. Wówczas przejeżdża tamtędy nawet po kilka tysięcy samochodów.

Niezależnie od meczy, które przecież nie odbywają się codziennie, prezydent zdecydował o remoncie ulicy Wiosennej. Polegać ona ma na zwłaszcza na przebudowie istniejącej jezdni w ten sposób, że pojawią się dodatkowe pasy ruchu, ścieżka rowerowa, chodniki i parkingi. Część osób już drapie się w głowę i pyta – po co na tak mało uczęszczanej na co dzień ulicy potrzebne są aż trzy pasy ruchu. Jeszcze inni uważają, że budowanie nawet dwóch pasów to czyste szaleństwo. A właśnie taki wariant chcą zaserwować nam urzędnicy.

- Przebudowa tej ulicy zdecydowanie poprawi komunikację w tej części miasta, ułatwi przejazd autobusom i samochodom. Piesi i rowerzyści będą bezpieczniejsi. Inwestycja pozwoli też na uporządkowanie zagospodarowania terenu znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie tej ulicy – wyjaśniał nieco ponad miesiąc temu zastępca prezydenta Adam Poliński.

Możliwe, że aż taka przebudowa jest najbardziej potrzebna w związku z tym tak zwanym uporządkowaniem terenu znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie. Część mieszkańców zwróciło uwagę, że dość mocno przetrzebiono tam zieleń. Wycięto bardzo wiele drzew. Zaś w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Wiosennej powstają bloki niczym grzyby po deszczu. Na razie nie za wysokie. Ale trudno w tym miejscu o wysoką zabudowę, bo okolica to głównie domki jednorodzinne. Kolejna sprawa to bliskość lotniska Krywlany, które ma już w tej chwili swoje wymagania w związku z zaplanowaną budową pasa startowego i koniecznością zapewnienia bezpiecznego podejścia samolotom, które będą chciały tam wylądować.

Kiedy w pobliżu powstanie więcej bloków potrzebne będą drogi dojazdowe, których dziś w tym miejscu za wiele nie ma. Do istniejącej zabudowy jednorodzinnej oraz sporadycznie do imprez na stadionie miejskim, ulica Wiosenna, Słoneczna, czy 11 Listopada wystarczą w tym kształcie, który jest obecnie. Z pewnością warto by było pokusić się o zmianę nawierzchni, ale dodatkowych pasów w tych miejscach budować nie ma sensu. Ruch panuje niewielki w porównaniu do innych części miasta. Obecnie w związku z budową Trasy Niepodległości część samochodów porusza się Wiosenną i Słoneczną, ponieważ kierowcy nie chcą stać w korkach czy to na Kawaleryjskiej, czy nieco dalej, na ulicy Wiadukt.

- Tu mają być trzy pasy ruchu? A po co? Ciołkowskiego przecież teraz taka szeroka. Wystarczy już tych ulic. Po co tu trzy pasy ruchu? Powariowali do reszty? – dziwi się kierowca taksówki, którego pytaliśmy o zdanie w tej sprawie.

Podobnie reagują także i inni kierowcy, jakich zapytaliśmy o opinie na temat poszerzania Wiosennej i sąsiednich ulic. Ale zgodnie z tym, co zapowiadało biuro prasowe ponad miesiąc temu, ulica Wiosenna będzie składała się z dwóch jezdni po dwa, a na niektórych odcinkach po trzy pasy ruchu. Skrzyżowania z ul. 11 Listopada i Słoneczną oraz z ul. Kawaleryjską zostaną rozbudowane. Wzdłuż ul. Wiosennej powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a także przystanki autobusowe z zatokami. Będzie pas dla autobusów i dodatkowe miejsca parkingowe, co ułatwi dostęp do okolicznych obiektów.

Obiektów jest zaledwie jeden – to stadion miejski. To do niego będzie prowadziła trzypasmowa „autostrada”. Bo trudno mówić o potrzebie rozbudowy ulic do szkoły muzycznej, czy domu dziecka. Do tych obiektów raczej wiele osób nie jeździ i nic nie wskazuje, że będzie nagle więcej jeździło. Zwyczajnie nie ma takiej potrzeby. Za to potrzeba jest w związku z zabudową, która już powoli powstaje. Kiedy na Wiosenną i Kawaleryjską wprowadzą się nowi mieszkańcy, istniejące ciągi na pewno nie będą tak bezpieczne, jak w tej chwili. I w porządku, że miasto dba o to, żeby nowi mieszkańcy mieli jak dojeżdżać do swoich nowych mieszkań. Ale już mniej w porządku jest, gdy uświadomimy, że kolejny raz urzędnicy wydają się iść na rękę deweloperom, którzy tam budują mieszkania, na których zarobią. Można by było zadbać o to, żeby przynajmniej w jakiejś części dołożyli nieco pieniędzy do przebudowy ulicy Wiosennej.

W chwili obecnej jest już raczej na to za późno. W miniony czwartek, 27 lipca, wydane zostało obwieszczenie przez prezydenta Białegostoku, które informuje o tym, że przebudowa Wiosennej za chwilę stanie się faktem. Prezydent zawiadamia, iż wszczęte zostało postępowanie administracyjne „w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie ulicy Wiosennej na odcinku od ul. Kawaleryjskiej do ul. Ciołkowskiego w Białymstoku – drogi powiatowej, w zakresie: budowy nawierzchni jezdni, ścieżki rowerowej, ciągu pieszo – rowerowego, utwardzonego placu (pętli autobusowej), chodnika, muru oporowego, odwodnienia liniowego (korytka liniowe), kanalizacji sanitarnej, linii kablowych (…)” – czytamy w Biuletynie Informacji Publicznej.

Realizacja tej inwestycji ponownie pochłonie w pierwszej kolejności zieleń. Aby zbudować kilka pasów ruchu, trzeba będzie wyciąć sporo dużych drzew, które rosną w tamtej okolicy. Urzędnicy przewidują, że inwestycja powinna zakończyć się jeszcze w 2017 roku. Szacowany koszt – to ponad 12 mln zł.

Miasto ubiega się o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, które może sięgnąć nawet 85% kosztów przedsięwzięcia. Szkoda, że kolejny raz nie dokłada się do tego żaden z deweloperów, który najwięcej skorzysta z przebudowy ulicy Wiosennej.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: białystok.pl)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2017-07-31 10:45:20

    Popieram budowę nawet trzypasmowej drogi, ale pod warunkiem że pozostał ulice i drogi będą na tyle przejezdne że pozwoli to na rozładowanie ruchu szczególnie po meczu na tyle aby dało się "opróżnić " parkingi w ciągu 15 minut i to bez większych korków. Uważam że w czasie planowania budowy stadionu jakby o tym zapomniano:(

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-07-31 13:07:10

    To nieprawda, że jest tylko jeden obiekt, do którego będzie prowadziła "autostrada". Autorka zapomniała chyba, że pomiędzy ulicami Ciołkowskiego i 11 listopada, w pobliżu ulicy Wiosennej znajduje się kampus uniwersytecki, który będzie się powiększał. Również z tego powodu przyda się rozbudowa istniejących ulic.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-07-31 13:30:39

    Autorka powinna się wstydzić. Wszystkim zarzuca wszystko, a gdzie dziennikarska rzetelność. Wysiliła by się chociaż odrobinę by zapoznać się merytorycznie z potrzebami i stanem bieżącym tego rejonu miasta. Pan z taksówki speca listą od urbanistyki ...pogratulować poziomu

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2017-07-31 13:53:07

    Dzień Dobry PiS. Polecam przejechać się tym odcineczkiem w godzinach szczytu, najlepiej w kierunku miasta. Tam czasem trzeba stać 5 minut na znaku stop! A o dziurach w jezdni już lepiej nie wspominać...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-07-31 18:54:11

    dokladnie ,te 2 pasy ruchu sa po to by zlikwidowac korki na stopie, to juz dawno pownno byc zrobione , kawaleryjska nie da sie jezdzic a po polaczeniu z wiejska bedzie normalna droga, ci co nie jezdza na co dzien niech sie nie wypowiadaja

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2017-08-01 07:27:45

    Zapraszam autorkę na przejażdżkę tym odcinkiem w godzinach szczytu niech postoi sobie w korku i zobaczy czy autostrada w tym miejscu jest potrzebna

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-08-01 10:16:31

    Uważam, że budowanie i przebudowa ulic w naszym mieście jest konieczna i potrzebna. Jednakże, czy akurat okolice ul. Wiosennej w pierwszej kolejności wymagają przebudowy? Czy Białystok nie ma pilniejszych potrzeb? Zaczyna mnie już denerwować ten „terroryzm” urbanistyczny kilku lobbystów białostockich. Jednak mam wrażenie, że to nie tylko deweloperzy, którzy od wielu lat żądzą miastem, ale pojawili się nowi związani z interesami m.in. na… piłce nożnej, hotelach i kamienicach. Utopione zostały gigantyczne pieniądze publiczne na budowę stadionu, a teraz kolesie zażyczyli sobie trzypasmową jezdnię w jego okolicy. Czy to jest efekt pokrewieństwa (powinowactwa) prezydenta miasta z jednym z nich?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-08-01 12:40:04

    Przebudowa ulicy Wiosennej jest jak najbardziej potrzebna w godzinach szczytu sa tam duze zatory zwłaszca na ulicy Wiosennej gdzie jest znak Stop,która to sie krzyżuje z ulica 11 listopada i Słoneczna co za beznadziejny artykuł

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2017-08-01 14:17:11

    Przebudowa jest tu potrzebna, a nawet jakieś światła, które by funkcjonowały przynajmniej w godzinach szczytu. W okresie wakacyjnym nie odczuwa się ruchu, ale od października do lipa w godzinach szczytu przejeżdża się ten odcinek w ciągu 10-20 minut.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do