
W czwartek miasto podpisało umowę z Budimexem na dokończenie obwodnicy. W sumie wiceprezydent Adam Poliński podpisał trzy kontrakty z Cezarym Łysenką reprezentującym budowlanego potentata. W sumie Budimex ma zbudować 10,6 kilometra a wartość kontraktu to prawie pół miliarda złotych. Dotacja z UE to 397 milionów. Zakończenie budowy przewidziane jest tuż przed wyborami samorządowymi.
Budimex wygrał wszystkie trzy kontrakty: na budowę Trasy Niepodległości (Aleja Niepodległości, ul. Paderewskiego) i dokończenie ulicy Ciołkowskiego.
- Cała obwodnica miasta liczy sobie około 30 kilometrów. Dzisiaj podpisany kontrakt to prawie jedna trzecia tej trasy. Obecnie spora jej część już istnieje i została zbudowana w ramach innych inwestycji w czasie ostatnich 10 lat. Ten kontrakt spina całość. Obwodnica spina układ komunikacyjny aby łatwo dojechać mieszkańcom miasta z jednego końca na drugi omijając centrum. Obwodnica to nie jest droga dla ruchu tranzytowego przez miasto, ale dla mieszkańców oraz dla ruchu usprawniającego miejską gospodarkę. Udrażniamy połączenia wewnątrzmiejskie oraz układ transportowy sąsiadujących gmin. Obwodnice tranzytowe buduje GDKiA w ramach Via Carpatia i Via Baltica - mówił Adam Poliński.
Wtórował mu prezydent Tadeusz Truskolaski:
- Projekt budowy Trasy Niepodległości budzi emocje części mieszkańców, ale my go budujemy dla wszystkich. Pozytywne decyzje administracyjne w sprawie budowy oraz współpraca z Ministerstwem Rozwoju są dowodem, że mamy słuszność. Inwestycja zakończy się jesienią 2018 roku.
Trasa Niepodległości to największa inwestycja drogowych Białegostoku. Będzie łączyć obecną Trasę Generalską przez ulie Narodowych Sił Zbrojnych, al. Niepodległości i al. Paderewskiego i razem z ul. Ciołkowskiego i Trasą Generalską ma tworzyć wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Ma odciążyć tunel im. gen Fieldorfa Nila, a także ul. Sikorskiego i ul. Hetmańską.
Otwarcie ma nastąpić tuż przed wyborami samorządowymi i tylko naiwni wierzą, że to termin przypadkowy. W końcu lans przedwyborczy z przecinaniem wstęgi to dobra reklama.
Przemysław Sarosiek
KOMENTARZ
Białostocką specjalnością staje sie wewnątrzmiejska obwodnica. Licząca 30 kilometrów trasa w granicach miasta pozwoli ruchowi tranzytowemu pokonać węzęł Białystok z pominięciem centrum miasta. Adam Poliński ma rację: to niewątpliwie zmniejszy ruch na głównych arteriach miasta - tych w okolicach ratusza, Pałacu Branickich i największych białostockich urzędów. Niestety tiry pojadą przez dzielnice będące sypialniami Białegostoku. Jeśli prezydenci wierzą, że nie budują tej drogi dla tirów to proponuję, żeby na kilka dni przenieśli swoje biurka na Trasę Generalską. Obejrzą sobie wówczas wewnętrzny ruch i mieszkańców Białegostoku przeciskających się między nieustającym strumieniem tirów. I niech wtedy z radosnym uśmiechem na ustach powiedzą, że zbudowali drogi w trosce o ruch poprawiający ekonomikę miasta czyli o ciężarówki dostarczające towary do Białegostoku, wozy dostawcze i samochody osobowe białostoczan podążające z pracy i do pracy. Patrząc na ruch na Trasie Generalskiej w życiu nie przypuszczałem, że aż tyle towarów na nasze potrzeby sprowadzamy tutaj z Białorusi, Litwy, Rosji, a nasze dostawcze i osobowe wozy mają rejestracje z całego kraju. Identycznie będzie z Trasą Niepodległości.
Panowie prezydenci: budowa wewnęrznych obwodnic faktycznie zwalnia GDKiA z obowiązku szybkiej budowy obwodnic miasta z prawdziwego zdarzenia. Pora, abyście to sobie uświadomili. Obwodnice zewnętrzne powstawały tam, gdzie był realny nacisk na ich budowę i gdzie była presja społeczna. W Białymstoku jej nie będzie. Będą i już są protesty przeciw naiwnej wierze, że drogi tranzytowe biegnące przez osiedla zamieszkałe przez dziesiątki tysięcy białostoczan uszczęśliwią pozostałych. Nie wiem dlaczego mieszkaniec Dojlid, Centrum czy Dziesięcin ma radować się, że spaliny, hałas i drgający grunt jest udziałem ludzi ze Starosielc, Leśnej Doliny i Zielonych Wzgórz. A powinny, bo przecież dla nich buduje te drogi Ekscelencja Tadeusz.
Profesorze Truskolaski: Ministerstwo Rozwoju przelewa na białostockie konta miliardy złotych nie z czułości dla Pana uroczych uśmiechów i drętwych żartów ani nie dla filmowej urody Adama Polińskiego. Robi to, bo właśnie rozwiązuje problemy transportowe tej części kraju. Część kasy jest z UE, a brakujące pieniądze właśnie wyjął Pan z kieszeni białostoczan. I prędzej mi kaktus na dłoni wyrośnie niż okaże się, że budowa wewnętrznych obwodnic przyśpieszy budowę prawdziwej obwodnicy miasta. Stawiam dolary przeciw orzechom, że jednak zdecydowanie to opóźni. Bo kto w Białymstoku będzie naciskał na stołecznych decydentów, aby budowali dodatkowe drogi skoro tiry pomkną drogami zbudowanymi i utrzymywanymi za miejską kasę? Obwodnice powstają tam gdzie są potrzeby i jest lobbing. Białystok tworząc wewnętrzną obwodnicę zwolnia z konieczności starań GDKiA i urzędników. A bajki o tym, że jakieś drogi wokół Białegostoku powstaną możecie sobie panowie prezydenci nawzajem opowiadać na dobranoc. I ewentualnie wszystkim tym ludziom, którym przez dzielnice przepuścicie autostradę z tirami.
Panie Prezydencie Truskolaski. Jeśli spodziewa się Pan, że za trud budowania obwodnic zasłuży Pan na wdzięczną pamięć obywateli to jest Pan w błędzie. Kierując się zamiarem właściwego uczczenia Pana walorów intelektualnych, którym zawdzięczamy wewnętrzne obwodnice już dziś wnioskuję, aby w podzięce nazwać Pana imieniem jedną z uliczek w zachodniej części miasta. Konkretnie tą prowadzącą w kierunku Choroszczy i jej aspektów leczniczych. Nihil fit sine causa.
Przemysław Sarosiek
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dobre, dobre... i kto to pisze? To przecież obiektywny "dziennikarz" Sarosiek będący członkiem PiS-u.
Wyszukajcie sobie na FB "Obiektywny Dzień Dobry Białystok" - cała prawda o pseudo redaktorach tego pseudo portalu - propagandowej tuby PiSu
Blokujecie komentarze? Prawda o Sarosieku PiSowcu na FB
Pseudodziennikarz z partyjną książeczką pis Przemysław Sarosiek napisał obiektywny komentarz? Śmiechu warte. Kiedyś był pismakiem w brukowcach to płakał że w Białymstoku nie ma dobrych ulic i są korki. Teraz jak się budują drogi to też zle. Najlepiej jak Jurgiel i Dobrzyński rządzili w Białymstoku - wtedy nie powstała ani jedna nowa ulica. Panie Sarosiek, mieszkańcy potrzebują dobrych wygodnych dróg, żeby szybko się przemieszczać. Tak jak sprawdza się Trasa Generalska i bardzo dużo ludzi korzysta, tak samo będzie na Trasie Niepodległości i Ciołkowskiego.
Podzielam pogląd, poprzedzających moją, opinii o wyjątkowej stronniczości komentarza. Moim zdanie jego autorowi brakuje również wiedzy z zakresu rozwiązań komunikacyjnych. Narzekanie, że tiry jeżdżą Trasą Generalską wyglądana to że, wg autora komentarza, byłoby lepiej gdyby jeździły nadal przez centrum miasta. Otóż nie, zdecydowanie lepiej jak jeżdżą Trasą Generalską i pojadą Trasą Niepodległości. Oczywistym jest, że najlepiej by było aby pojechały tylko obwodnicą zewnętrzną. Jest to do załatwienia przez PiS. Mają szansę pokazać, że rzeczywiście dbają o Białostoczan. A skoro może im pomóc "presja społeczna", to trzeba wykorzystać presję społeczną przeciwko Trasie Niepodległości do wywierania presji za przyspieszeniem budowy zewnętrznej obwodnicy. Przyłączę się do niej! Gratuluję władzom Białegostoku rozwiązań komunikacyjnych i skuteczności w realizacji inwestycji drogowych oraz wykorzystywania dofinansowania unijnego (które niedługo się skończy). Bardzo wielu mieszkańców innych miast nam zazdrości.
czy to ma związek? Już w maju (19 V) podawałem,że "polska strona" sądowala miedzynarodowo mozliwośc braku budowy S 19 -wyłaczenia Białegostoktu z Via Carpatia. http://bezzmian.salon24.pl/713611,ukraincy-a-szokujacy-polski-postulat-wylacz-bialegostoku-z-glow-v-carphatia Tymczasem dnia 2 listopada 2016 roku pojawil się się w mediach krajowych jeden z pierwszych sygnałów potwierdzajacych ten zabójczy i oczywiscie niezgodny z prawodlowo rozumianym polskim interesem narodowym trend. http://forsal.pl/artykuly/989165,via-carpatia-inaczej-czyli-z-litwy-na-slowacje-przez-polske-zmieniona-droga.html Miejmy nadzieje, iż zastana natychmiast podjęte powazne starania o wycofanie się Ministerstwa Infrastrukuty i Budownictwa z tego wybitnie godzacego w prawidłowo rozumiany polski interes narodowy planu. To chyba niemozliwe zeby polski rzad az tak wylaczał z sieci transportowej trzystutysieczne polskie miasto- jedyny duzy osrodek polskosci na polnocnym-wschodzie. Podany powyzej artykul zas chyba nalezy odczytyuwac jako jakas prowokacjeczy zart? PS O pierwszych probach wyłaczenia Białegosktu z Via carpatia pisalem juz 29 X 2010 roku http://bezzmian.salon24.pl/244241,planowana-proba-wykluczenia-z-via-carpatia a dzien pozniej (30 X 2010 roku) o "ekologicznych staraniach" w tym zakresie http://bezzmian.salon24.pl/244588,via-carpatia-a-natura-2000-na-pol-wsch-polski-i-nie-tylko
W imię czego degraduje się północny-wschód Polski? Ocena wieloletnich już staran poszczegolnch rzadów III RPe(i jej jakichlokwliek nastepczyń obecnych, ale - o ironio z wykluczeniem rzaów SLD) w zakresie degradacyji cywilizacyjnej graniczacego z Białorusią Podlasia (obszaru na półoc od Lublina i na południe od Suwałk), -o czym bardzo wiele notek na tym blogu, nie wylaczajac ostatnich o probie nawet zablokowania budowy Via Carphatia - zdaje sie umozliwiać w/g mnie postawienie dwu zasadniczych i przerażających w swojej wymowie pytania: Brzmi pierwsze z nich: Czy "obecna Polska", mając slogany pełne frazesów o patriotyzmie etc, postępuje tak z polskim polnocnym-wschodem jak rodząca się II RP postąpiła w Rydze wobec Polakow z Mińszyzny? To znaczy czy, jak sadzę, ich nie skazuje na wyklucznie, (obecnie przynajmniej ekonomiczne, bo juz nie na zagładę fizyczną). Inne pytanie: czy te działania zmierzajace w mojej ocenie do stworzenia na sciane wschodniej od strony Bialorusi obszaru "POLONIA DESERTA" mają na celu odcięcie Polski od Białorusi i - gorzej jeszcze - od stalej linii zamieszkania Polakow na obszarze: Białystok - Grodno- Wilno - Dynebyrg? Jeżeli tak jest: to w imię czego sa one prowadzone? Jakie są w Polsce siły (jak należy je zdefiniować) dążące w/g mnie do zniszczenia ekonomicznego POLSKIEGO WSCHODU, ostatniej remininscencji przerozbiorowej Najjaśniejszej Rzeczypospolitej?
I tylko jeszcze jedno - dla uswiadomienia sobie grozy sytuacji Ukraińcy a szokujący "polski postulat" wyłącz. Białegostoku z głów. V Carphatia W zwiażku z pojawieniem sie na stronie "Wschodnik.pl. Nowiny z Ukrainy" szokującej informacji o zaproponowaniu Ukraincom przez stronę polską podpisania deklaracji, ktora w praktyce oznaczalaby wylączenie Bialegosotoku z głownej trasy Via Carphatia (patrz poprzednia nota) poprosilem przyjaciól Ukrainskich o zweryfikowanie tej informacji. Niestety infrmacja ta została potwierdzona poprzez nadesłany mi tekst oryginalny, poniżej: «Укравтодор ознакомился с проектом декларации(Вторая Ланьцутская декларация, - Ред.), которую предложила польская сторона к подписанию во время конференции, и не выявил никаких возражений по реализации проекта развития маршрута Via Carpathia. Основной маршрут Via Carpathia, согласно проекту декларации, соединяет Гдыню / Гданьск - Варшаву - Люблин - Жешув - Прешов - Кошице - Мишкольц - Дебрецен - Орадя - Лугож - Калафате / Констанцу - Софию / Свиленград - Салоники - Стамбул. Украинские же автодороги присоединены к этому маршруту, как сопутствующие. То есть от главного маршрута должно быть три разветвления, два из которых будут завершаться в Украине», - сообщили в пресс-службе. link: http://for-ua.com/article/1113492 W tlumaczeniu "Ukrawtodor zapoznał się z projektem deklaracji (Druga Deklaracja Łańcucka - red.),którą zaproponowała polska strona do podpisania podczas konferencji, i nie przedstawiono żadnych zastrzeżeń co do realizacji projektu rozwoju trasy Via Carpatia. Główny szlak Via Carpatia, zgodnie z projektem deklaracji, łączy Gdynię/Gdańsk - Warszawę - Lublin - Rzeszów - Preszów - Koszyce - Miszkolc - Debreczyn - Oradea – Lugoj - Konstancę - Sofię/Swilengrad - Saloniki - Stambuł. Natomiast ukraińskie drogi są przyłączone do tej trasy, jako towarzyszące. Czyli od głównej trasy powinny być trzy odgałęzienia, z których dwa będą kończyć się w Ukrainie", - zawiadomiono w służbie prasowej". link: http://wschodnik.pl/ukraina/item/5912-ukrawtodor-nie-ma-zastrzezen-co-do-projektu-via-carpatia.html Poworzę zatem: Tekst ten jest niezrozumiały. Po pierwsze takie stwierdznie jest oczywiscie sprzecznie z wieloletnimi planami i dyspozycjami w sprawie Via Carpatia - i prowadzic moze - po bezprawniej probie zmiany Via Baltica takze i do zmiany Via Carpatia- a zatem do dalszej degradacji Podlasia. Po drugie : informacja ta rozmija sie oczywiscie z tekstem Drugiej Deklaracji Łancuskiej z 3 marca 2016 roku(podpisanym tez przez Ukraine), ktora mowi wyraznie o glownej Via Carpathia przez Białystok (punkt 5 deklaracji). - tekst drugiej deklaracji lancuskiej tu; http://promocja.mielec.pl/wp-content/uploads/2016/03/deklaracja-%C5%82a%C5%84cucka-II.pdf Nalezy zatem dodkadnie sie zapoznac z trescia zaproponowanego przez strone polską (jak wynika z zaprezentowanych informacji) postulatu prowadzacego do wylacznia Bialegosotu z glownej Via Carphatia. Nalezy bezwględnie potępiać wszelkie próby zmiany Via Carpathia prowadzące do dalszej degradacji Podlasia.