
W połowie maja na ulice Białegostoku wyjechał Cristal. To w pełni elektryczny pojazd zaprojektowany przez francuską firmę Lohr Industrie. W naszym mieście był testowany przez dwa dni. Na razie tu nie trafi, bo sama produkcja seryjna rozpocząć ma się za trzy lata, a procedura zakupu, przetargi, umowy, a jeszcze wcześniej rozmowy wstępne, też muszą potrwać. W każdym bądź razie mikrobusem jeździli przedstawiciele białostockiego magistratu, przedsiębiorcy, za darmo mieszkańcy Białegostoku. Wszyscy byli zachwyceni. Pytanie, co dalej.
Inicjatorem akcji było przedsiębiorstwo Lohr Polska - dawniej Polinvest, mające siedzibę w Białostockim Parku Naukowo - Technologicznym, a zakład produkcyjny w Zaściankach. Firma jest spółką córką francuskiego koncernu. Jej domeną nie jest elektromobilność - od momentu powstania zajmowała produkcją części do autotransporterów oraz ich renowacją, a także wykonywaniem zabudów na samochodach ciężarowych. W ostatnich latach poszerzyła swoją ofertę o projektowanie konstrukcji dla firm zewnętrznych, wykonywania oprzyrządowania i prototypów oraz konstrukcji stalowych.
Dzięki francuskiemu produktowi zakres działalności może się jeszcze zwiększyć. Jak się bowiem dowiedzieliśmy u źródeł, firma chciałaby zajmować się dystrybucją mikrobusa na terenie Polski. To jednak dopiero za kilka lat, bo Cristal ma trafić do seryjnej produkcji w 2022 roku. Takie są plany. Czy wtedy pojawi się w Białymstoku na stałe? Nie jest to wykluczone, ale tak naprawdę nie było tu jeszcze właściwych testów. Na razie tylko dwudniowe przejażdżki po mieście.
Jesteśmy otwarci na nowe technologie, inwestujemy w nowoczesne, niskoemisyjne rozwiązania, dlatego uważnie przyglądamy się rozwojowi autobusów elektrycznych. I sprawdzamy, jak takie pojazdy radzą sobie w naszych warunkach - powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski.
Biorąc pod uwagę fakt, że Lohr Polska działa w Białymstoku prężnie, można się spodziewać, że władze spółki będą lobbowały w tym kierunku. Pewnie będą też namawiały Francuzów, by na jednej prezentacji tu się nie skończyło.
Sam producent zapewnia, że mikrobus może być uzupełnieniem transportu zbiorowego, zapewniając obsługę na ostatnich odcinkach podróży pasażerów, a także adaptując się zarówno w korkach, jak i ciasnych uliczkach. Jest w pełni przystosowany do przewozu osób o zmniejszonej sprawności ruchowej. Cristal rozwija maksymalną prędkość do 40 km/h, zaś jedna kabina może pomieścić do 22 osób stojących. Jest możliwość łączenia od dwóch do czterech pojazdów ze sobą, które prowadzi jeden kierowca znajdujący się w pierwszej kabinie.
W spektrum historycznych działań naszej grupy i jej sukcesów w dziedzinie transportu, Cristal stanowi nowy krok w kierunku przyszłości mobilności. Jest on europejskim produktem, którego strategiczne komponenty wyprodukowane zostały przez dwie polskie firmy Astromal oraz Nordglass - poinformowała Marie-José Navarre, przedstawicielka Grupy Lohr.
Cristal jest komfortowym, pełni elektrycznym, ekonomicznym i cyfrowym pojazdem o zerowej emisji CO2 oraz gazów cieplarnianych. Zainstalowane baterie wystarczają na cały dzień pracy, dając tym samym zasięg rzędu ok 120 km.
Niedawno firma Lohr Polska udostępniła nam nagranie z białostockich testów. Zapraszamy do oglądania.
(Piotr Walczak)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie