
Kaufland może być następnym podmiotem, który wprowadzi u siebie w wybrane dni tak zwane ciche godziny. W tym czasie muzyka jest wyciszana, światło przygaszane, nie nadawane są komunikaty z głośników. Bo nadmiar bodźców, takich jak głośne dźwięki, tłok czy intensywne światło to elementy, na które często nie zwracamy uwagi, a które dla osób dotkniętych ASD stanowią nie lada wyzwanie. Biuro prasowe firmy oficjalnie potwierdza, że na szczeblu zarządczym trwają rozmowy w tym temacie.
W Polsce "ciche godziny" czy "godziny ciszy" wprowadzono w 2019 roku. Co ciekawe i Lidl, i Auchan twierdzą, że były pierwszymi sieciami. I oczywiście, że tak, z tym że po prostu wystartowały w tym samym momencie. Inicjatywa powstała we współpracy z Fundacją JiM, która wskazuje, że dla większości osób ze spektrum autyzmu zakupy są często negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest wspomniany hałas, mocne oświetlenie czy kolejki do kasy.
Ciche godziny mają być więc udogodnieniem, ale przede wszystkim zwracają uwagę społeczeństwu, iż obok nas żyją ludzie, którzy nieco inaczej odbierają otaczający świat - to dzieje np. dzięki wielokrotnie w ciągu tygodnia podawanym z głośników komunikatów. Bo trzeba uczciwie przyznać, że 120-minutowa akcja raz czy dwa razy w tygodniu to zdecydowanie za mało w stosunku do realnych potrzeb. Dodajmy, że do ogólnopolskiej akcji w listopadzie 2020 r. dołączyła Stokrotka. We wszystkich sieciach w tym czasie osoby deklarujące autyzm, maja pierwszeństwo w obsłudze przy kasach i nie muszą okazywać przy tym żadnych dokumentów i zaświadczeń, ewentualnie do ich dyspozycji oddawana jest oddzielna kasa. Warto podkreślić, że w Polsce żyje ok. 400 000 osób z ASD, co wraz z członkami ich rodzin daje blisko trzymilionową społeczność.
Takie marki jak Netto czy Carrefour nie odpowiedziały naszej redakcji na pytania dotyczące opisywanej inicjatywy. Biedronka natomiast póki co porzuciła pomysł, ponieważ obecnie zajmuje się organizowaniem pomocy dla ukraińskich uchodźców. Otrzymaliśmy za to wiadomość z biura prasowego Kauflandu, że tam rozważają koncepcję.
- Jako jedna z największych sieci handlowych w Polsce każdego dnia staramy się gwarantować klientom naszych sklepów najwyższy komfort zakupów, odpowiadając na ich różne potrzeby. Jesteśmy przy tym otwarci na wszystkie działania kształtujące pozytywne doświadczenia zakupowe, dlatego też rozważamy wdrożenie inicjatyw na rzecz osób ze spektrum autyzmu - wyjaśnia Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska.
Z pewnością inicjatywa cichych godzin będzie się rozrastała. Bez największych graczy na polskim rynku nie osiągnie się zjawiska powszechności, dlatego warto przekonywać kolejne podmioty, by rozważały przyłączanie się do akcji.
(Piotr Walczak / Foto: Kaufland)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie