Politechnika Białostocka rozpoczęła realizację międzynarodowego projektu SKILLBRIDGE, którego celem jest lepsze przygotowanie studentów i uczniów szkół zawodowych do wyzwań przyszłego rynku pracy. Inauguracja przedsięwzięcia, dofinansowanego kwotą 1,8 mln euro z programu Erasmus+ Alliances for Innovation, odbyła się w dniach 9 - 11 grudnia 2025 roku w Białymstoku.
Uczelnia jest jedynym partnerem akademickim z Polski w tym prestiżowym konsorcjum, które tworzy 14 instytucji z pięciu krajów Europy. Projekt został wyłoniony spośród 350 zgłoszeń, a dofinansowanie otrzymało zaledwie 24 inicjatywy. Liderem SKILLBRIDGE jest Fundacja Technology Partners, a całość koordynuje prof. Rafael Popper - międzynarodowy ekspert w zakresie innowacji i foresightu, od dwóch lat związany z Politechniką Białostocką jako profesor wizytujący.
Podczas inauguracyjnego spotkania do Białegostoku przyjechali przedstawiciele uczelni, szkół zawodowych i centrów innowacji z Litwy, Chorwacji, Hiszpanii i Serbii. Projekt opiera się na ścisłej współpracy trzech środowisk: edukacji akademickiej, kształcenia zawodowego oraz biznesu i parków technologicznych. Taki model ma umożliwić budowę trwałych powiązań krajowych, które zostaną połączone w europejską sieć współpracy.
Głównym celem SKILLBRIDGE jest ograniczenie luki kompetencyjnej między systemem edukacji a dynamicznie zmieniającymi się potrzebami przemysłu. Projekt zakłada modernizację programów nauczania poprzez wprowadzanie zaawansowanych kompetencji technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja, automatyzacja, cyberbezpieczeństwo czy rozwiązania Przemysłu 4.0, a także rozwój tzw. zielonych kompetencji związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Istotnym elementem projektu jest również wykorzystanie narzędzi foresightu, czyli strategicznego myślenia o przyszłości, oraz nowoczesnych metod dydaktycznych. Politechnika Białostocka odpowiada za pakiet zadań związanych z unowocześnianiem treści kształcenia - od projektowania nowych przedmiotów, przez aktualizację materiałów, po wdrażanie innowacyjnych form nauczania, takich jak narracja immersyjna, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Jednym z trwałych efektów projektu będzie utworzenie sieci centrów foresightu i innowacji, które mają wspierać zarówno instytucje edukacyjne, jak i przedsiębiorstwa w planowaniu rozwoju technologicznego oraz skutecznym sięganiu po środki europejskie. Realizacja projektu potrwa trzy lata i - jak podkreślają jego twórcy - ma realnie wpłynąć na kształt przyszłego systemu kształcenia w Polsce i Europie, przygotowując absolwentów do zawodów, które dopiero się pojawią.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie