Reklama

Ostatni odcinek Via Baltiki na finiszu. Obwodnica Łomży gotowa we wrześniu! (WIDEO)

Kierowcy mogą zacierać ręce – najpóźniej do końca września cała Via Baltica, czyli droga ekspresowa S61, będzie dostępna w pełnym, dwujezdniowym standardzie. Ostatni odcinek, czyli obwodnica Łomży, jest na etapie wykończeniowym, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada jej pełne otwarcie na koniec miesiąca. To historyczny moment, który zamknie jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie.

Wszystko gotowe, ale czekamy na wrzesień

Zanim jednak to nastąpi, kierowcy muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu. W połowie września ruch zostanie przełożony na nową nitkę w kierunku Budziska, co pozwoli na uszczelnienie mostu nad rzeką Narew. Po tym etapie, z końcem września, droga zostanie w pełni otwarta. Jak podkreślał Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA,

Widać koniec tej inwestycji i myślę, że na przełomie września i października będziemy mieć główną trasę gotową, oddaną do użytkowania.

Obwodnica, most i miliony z Unii

Obwodnica Łomży to część większego zadania budowy drogi S61 na odcinku Łomża Zachód – Stawiski. Cała inwestycja pochłonęła ogromne środki, z czego aż 440,4 mln zł pochodziło z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a kolejne 245,9 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Kluczowym elementem obwodnicy jest majestatyczny most o długości 1205 metrów. Budowa była prawdziwym wyzwaniem inżynierskim. Jak zdradził Paweł Guc z firmy Intercor, dwa największe przęsła o długości 150 metrów wykonano innowacyjną metodą nawisową, a 650 metrów mostu metodą nasuwania podłużnego. Z pełnym otwarciem obwodnicy, udostępniony zostanie również nowy odcinek drogi krajowej DK64, który docelowo połączy węzeł Łomża Północ z Elżbiecinem, co ułatwi życie mieszkańcom dzięki budowie ronda zamiast wiaduktu.

"Europa tędy jedzie!"

Ukończenie obwodnicy to ulga dla Łomży, która od lat zmagała się z uciążliwym ruchem tranzytowym.

Europa tędy jedzie! – podsumował dyrektor Borzuchowski.

Wskazał, że odkąd Via Baltica została częściowo uruchomiona, przejęła około 40% ruchu z centrum kraju do państw nadbałtyckich. Pełne otwarcie całej trasy S61 na długości 310 kilometrów zapewni nie tylko szybszą podróż, ale przede wszystkim znacząco odciąży centrum miasta od ciężkiego transportu.

Przemysław Sarosiek

Aktualizacja: 21/08/2025 16:54
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do