Reklama

Przetarg na kolejowe przewozy pasażerskie w województwie podlaskim - Polregio musi udzielić wyjaśnień w sprawie ceny - kategorie: energia trakcyjna, tabor, drużyny konduktorskie.

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła zarzuty zgłoszone przez spółkę Arriva RP pod adresem Polregio, dotyczące - między innymi - rzekomego czynu nieuczciwej konkurencji, nadużywania pozycji dominującej, kalkulacji rozsądnego zysku oraz dokumentów uprawniających do prowadzenia działalności. Jak wynika z ustnych motywów rozstrzygnięcia Izby, zastosowana przez Polregio metodyka kalkulowania oferty została uznana za politykę cenową mieszczą się w granicach uczciwej walki rynkowej.

Odwołanie dotyczyło ogłoszonego w maju wyniku przetargu na kolejowe przewozy pasażerskie w wojewódzkim podlaskim, w którym wskazano, że największy polski przewoźnik złożył najkorzystniejszą ofertę. W celu zakończenia procesu przetargowego Polregio będzie musiało złożyć jeszcze wyjaśnienia w sprawie kalkulacji ceny w trzech kategoriach: energii trakcyjnej, kosztów taboru oraz kosztów drużyn trakcyjnych i konduktorskich.

We wrześniu ubiegłego roku marszałek województwa podlaskiego ogłosił przetarg na przewozy kolejowe na lata 2025 - 2029. Zamówienie zostało jednak unieważnione ze względu na przekroczony przez oferentów kosztorys. W lutym tego roku władze wznowiły przetarg, do którego potencjalni oferenci zgłosili szereg uwag.

Zarówno Polregio, jak i Arriva RP, odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej zgłaszając zastrzeżenia do warunków zamówienia. Wiele z nich znalazło odzwierciedlenie w wyroku KIO z 5 marca 2024 r., który nakazał urzędowi marszałkowskiemu m.in. zwiększenie poziomu dopuszczalnej waloryzacji kosztów ponoszonych przez przewoźników realizujących umowę PSC (PSC to umowa ramowa o świadczenie usług publicznych, od ang. Public Service Contract), co m.in. pozwoliło Polregio na skalkulowanie bardziej konkurencyjnej oferty.

Z końcem maja Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego wybrał najkorzystniejszą ofertę, którą złożyło Polregio. Spółka zobowiązała się, że przez kolejnych pięć lat (w latach 2026 - 2030) obsługiwać będzie pasażerów w tym regionie kraju.

Wybór został jednak zakwestionowany przez drugiego z oferentów - spółkę Arriva RP. Jak wynika z ustnych motywów rozstrzygnięcia Izby, większość zastrzeżeń Arrivy zostało przez KIO oddalonych, jednak aby nowa umowa urzędu marszałkowskiego z Polregio mogła wejść w życie wraz z początkiem 2026 roku, spółka będzie musiała udzielić zamawiającemu wyjaśnień w sprawie kalkulacji ceny w następujących trzech kategoriach: energii trakcyjnej, kosztów taboru oraz kosztów drużyn trakcyjnych i konduktorskich.

Wezwanie do złożenia wyjaśnień zostało nakazane zamawiającemu (Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego), przez Krajową Izbę Odwoławczą. Wątpliwości Izby nie wzbudziła metodologia kalkulacji oferty Polregio w obszarze paliwa trakcyjnego, dostępu do linii kolejowych i obiektów dworcowych czy kalkulacji rozsądnego zysku. Szczegóły rozstrzygnięcia zostaną przeanalizowane przez spółkę po otrzymaniu wyroku wraz z uzasadnieniem.

Przetarg dotyczy kolejowych przewozów pasażerskich na liniach: Białystok - Szepietowo, Czyżew - Małkinia, Białystok - Sokółka - Kuźnica, Białystok - Sokółka - Suwałki; Białystok - Grajewo - Ełk, Białystok - Bielsk Podlaski - Czeremcha, Hajnówka - Czeremcha - Siedlce, Białystok - Ostrołęka, Białystok - Waliły.

(PW)

Aktualizacja: 27/06/2024 10:46
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do