Reklama

Stacja w Białymstoku zmieniła się nie do poznania: metamorfoza jest ogromna [ZDJĘCIA]

Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy. Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica.

Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem - tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi. Największą wizualną zmianą jest zadaszenie - nad peronami 1-3 zbudowano częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami. Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia projektowane były zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych - swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.

Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.

Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel - zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowano windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne.

Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów - dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony jest w windy i schody ruchome. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.

Poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To zmiana jakościowa - wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.

Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew - Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiono tam nowy peron, budowane są jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.

Wszystkie prace na trasie Czyżew - Białystok mają zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.

(PW)

Aktualizacja: 02/10/2024 12:00
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do