
To pojazdy marki Volvo. Dla firmy, prowadzącej fabrykę we Wrocławiu, jest to kolejny wygrany przetarg. W ubiegłym roku dostarczyła 35 autobusów hybrydowych do Sosnowca, wygrała też przetargi w Krakowie i Jeleniej Górze. Teraz hybrydy Volvo trafią do Białegostoku. Szkoda tylko, że trend ten wprowadzany jest tutaj bardzo powoli. Na białostockie ulice wyjadą w najbliższym czasie dokładnie dwa nowe hybrydowe pojazdy Volvo. Dobrze, że urzędnicy na najbliższe lata zaplanowali zakupy kolejnych nowoczesnych autobusów. Grunt, by nie były to ciągle podobne pojazdy z silnikami Diesla, które nawet osiągając najnowsze, restrykcyjne normy emisji spalin - obecnie Euro VI - w miastach zachodniej Europy są coraz skuteczniej wypierane przez autobusy z napędami faktycznie niskoemisyjnymi i przyjaznymi dla środowiska, a nie tylko próbującymi aspirować do tego miana poprzez ciągłe modyfikacje tradycyjnych jednostek spalinowych. Inna sprawa, że producenci mają już znaczące problemy, by spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisyjne w przypadku tradycyjnych autobusów, napędzanych tylko przez silniki Diesla.
Miejski Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku rozstrzygnęło przetarg na dostawę nowych autobusów miejskich. W części dotyczącej pojazdów hybrydowych (przetarg obejmował też autobusy spalinowe) wybrana została oferta Volvo Polska - firma dostarczy dwa tego typu pojazdy. Informację podaną przez białostocki magistrat w tej sprawie opublikowaliśmy w czwartek, 8 lutego. Ale wygranym przetargiem zechciała się też pochwalić firma Volvo i podzieliła się tym przesyłając komunikat na naszą redakcyjną skrzynkę.
- Cieszymy się, że kolejne polskie miasto zdecydowało się na pojazdy o napędzie hybrydowym, a mieszkańcy Białegostoku już niedługo będą mogli jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Napęd hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim; dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie, dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami Diesla - mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i kraje bałtyckie.
Przedstawiciele koncernu wyjaśniają, że autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem Diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik Diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem Diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie mogą być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
- W przypadku pojazdów dla MPK Białystok wymogiem były biletomaty, monitoring, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych - czytamy w komunikacie Volvo.
Autobusy hybrydowe Volvo trafią do Białegostoku bezpośrednio z wrocławskiej fabryki, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę - 35 autobusów - odebrał PKM Sosnowiec. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad dwa tysiące hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.
(Oprac. P. Walczak / Foto: Volvo)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie