
Kiss & Ride (Pocałuj i Jedź) to specjalne strefy postojowe, pozwalające na kilkuminutowy postój osób odwożących pasażerów przesiadających się do komunikacji miejskiej. W niektórych polskich miastach takie parkingi z powodzeniem spełniają swoją rolę. Możliwe, że powstaną i w naszym mieście. Magistrat potwierdza, że zastanawia się nad tego typu rozwiązaniami, choć szczegółów na razie brakuje.
Według ekspertów zajmujących się sprawami zrównoważonej mobilności, coraz lepiej rozwinięta koncepcja intermodalności w miastach pozwala szybko i komfortowo przemieszczać się za pomocą komunikacji miejskiej. Aby umożliwić mieszkańcom przesiadki do dogodnych środków transportu miejskiego miasta inwestują m.in. w parkingi Park & Ride oraz Bike & Ride. Na popularności zyskują teraz także parkingi Kiss & Ride.
Stworzenie spójnego systemu infrastruktury umożliwiającej mieszkańcom dogodne przesiadki do szybkich i komfortowych środków transportu miejskiego powinno być jednym z głównych elementów polityki miast w zakresie mobilności zrównoważonej. Parkingi Kiss & Ride mogą być, a w niektórych miastach w Polsce już są jednym ze sposobów na zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Zwłaszcza, że sukcesem okazały się istniejące już w wielu polskich miastach parkingi Park & Ride oraz Bike & Ride, których liczba stale rośnie - te pierwsze (Parkuj i Jedź) zlokalizowane są na peryferiach aglomeracji miejskich, w pobliżu krańcowych przystanków komunikacji miejskiej, kierowcy zostawiając tam samochody przesiadają się do komunikacji zbiorowej i dalej podróżują w ten sposób do centrów miast (rozwiązanie to funkcjonuje np. w Krakowie, Gdańsku czy Warszawie). W stolicy Polski system parkingów Parkuj i Jedź umożliwia bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny: bilet dobowy, weekendowy, weekendowy grupowy, 30-dniowy, 90-dniowy, bilet seniora, bilet dla dzieci z rodzin z trójką dzieci, dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez m.st. Warszawę; w innym przypadku użytkownik jest zobowiązany do uiszczenia przy wyjeździe z parkingu jednorazowej opłaty za wynajem miejsca parkingowego w wysokości 100 zł. Z kolei Bike & Ride to system najczęściej zadaszonych parkingów, umożliwiających bezpieczne pozostawienie swojego roweru i kontynuację dalszej podróży komunikacją miejską; istnieje np. we Wrocławiu.
Wracając do stref postojowych Pocałuj i Jedź, to - jak informuje nas biuro prasowe konkursu Eco-Miasto - powstają one obecnie na całym świecie i umożliwiają kilkuminutowy postój kierowcom odwożącym pasażerów przesiadających się do komunikacji miejskiej (węzły komunikacyjne czy stacja metra) lub odbierającym pasażerów.
- Parkingi mają ułatwić podwiezienie pasażerów w dogodne miejsce bez konieczności szukania miejsca parkingowego w zazwyczaj zatłoczonych częściach miast, a także pozwalają uniknąć mandatu za parkowanie w niedozwolonym miejscu - podaje Constans PR.
W Polsce parkingi Kiss & Ride posiadają już m.in. Warszawa, Kraków i Poznań, a Gdynia i Toruń planują je stworzyć w najbliższym czasie.
Jak tłumaczy naszej redakcji Kamila Busłowska z Departamentu Komunikacji Społecznej, Urząd Miejski w Białymstoku planuje wprowadzenie tego typu parkingów na terenie miasta. Na razie prowadzone mają być analizy mające na celu ustalenie ich lokalizacji.
- Z uwagi na wczesny etap prac, nie jest obecnie możliwe szczegółowe wskazanie liczby takich parkingów. Parkingi takie mogłyby zostać zrealizowane przy planowanym centrum przesiadkowym w rejonie dworca PKS (na zdj. - red.) oraz w rejonie Stadionu Miejskiego - wyjaśnia Busłowska.
(Piotr Walczak / Foto: BI-Foto)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Białystok ....... porażka :/