
Tylko 48 proc. wniosków złożonych przez podlaskich przedsiębiorców o wsparcie, realizowane przez Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w czasie epidemii, ma formę elektroniczną. Jak przekonują przedstawiciele instytucji, Platforma Usług Elektronicznych ZUS to praktyczne narzędzie, które szczególnie teraz ułatwia kontakt, a przede wszystkim załatwianie spraw w urzędzie.
By korzystać z Platformy Usług Elektronicznych, wystarczy mieć 18 lat, założyć konto na platformie i potwierdzić swoją tożsamość. Posiadając konto można przejrzeć dane zgromadzone w ZUS, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe, składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi.
W białostockim oddziale ZUS na 40 tysięcy złożonych wniosków o zwolnienie z opłacania składek, odroczenie w płatnościach oraz wypłatę świadczenia postojowego, ponad 21 tysięcy były dokumentami papierowymi. To te, które wpłynęły drogą pocztową bądź zostały wrzucone do specjalnych skrzynek na korespondencję przed placówkami. Zatem po formularze papierowe sięgnęło 52 procent wnioskujących. Obecnie, w skali całego kraju, wpływ dokumentów papierowych o dostępne formy pomocy dla samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców to 31 procent. Większość osób korzysta ze ścieżki elektronicznej.
Od stycznia do końca marca w województwie podlaskim profil założyło 1 966 nowych użytkowników PUE. To mniej niż w IV i III kwartale 2019 roku, kiedy konta postanowiło założyć odpowiednio 2 012 i 2 233 mieszkańców regionu.
Z Platformy Usług Elektronicznych ZUS korzysta obecnie w całej Polsce ponad 3 mln 875 tys. osób. Na załatwienia swojej sprawy online decydują się nie tylko pracodawcy, ale też ubezpieczeni i seniorzy.
Jak podaje Katarzyna Krupicka, rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim, w naszym regionie profil na PUE ZUS ma ponad 59 tysiące osób. Rok temu korzystających z konta na PUE ZUS było nieco ponad 50 tysięcy. O szybko rosnącej popularności świadczy fakt, że na początku 2013 roku - tuż po uruchomieniu kanału PUE - swój profil miało zaledwie 1 652 osoby.
Załatwianie spraw przez elektroniczne kanały komunikacji to już nie luksus, a codzienność. Dzięki PUE ZUS można mieć dostęp do własnych danych przez 24 godziny i siedem dni w tygodniu, a konkretną sprawę można załatwić w dowolnym miejscu i czasie.
Każdy, kto chce zarejestrować swój profil i go uwierzytelnić, musi potwierdzić swoją tożsamość, a może to zrobić na trzy sposoby. Jednym z nich jest osobista wizyta w placówce ZUS, gdzie pracownik sali obsługi klientów weryfikuje tożsamość konkretnej osoby na podstawie okazanego dowodu tożsamości, najczęściej dowodu osobistego. Jednak w związku z czasowym ograniczeniem bezpośredniej obsługi interesantów w ZUS, profil na PUE można potwierdzić na dwa inne sposoby:
- elektronicznie, używając podpisu elektronicznego (kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP);
- elektronicznie, używając systemu bankowości elektronicznej w banku, który świadczy z ZUS taką usługę, jeżeli wcześniej potwierdziliśmy swoją tożsamość np. przy zakładaniu rachunku (w placówce banku lub przez kuriera, który dostarczył umowę).
(Oprac. P. Walczak / Foto: pixabay.com)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie