Reklama

W Łomży pociągi pojawić mają się w przyszłym roku

W Łomży, w miejscu dawnej stacji, która obecnie jest trudna do odnalezienia, powstaną dwa nowoczesne perony. Ponadto, nieczynna linia kolejowa do Śniadowa zostanie przywrócona do ruchu pasażerskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe SA. podpisały umowę z wykonawcą, a planowane prace mają zakończyć się do drugiego kwartału 2029 roku. Inwestycja ta jest finansowana w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Mieszkańcy Łomży znowu będą mogli podróżować pociągami, do których wsiądą na nowoczesnej, dostępnej i wygodnej stacji. Co ważne, zakłada się, że będzie to możliwe już w trakcie trwania inwestycji, rok po rozpoczęciu prac (2026 r.). Zyskają też mieszkańcy regionu, gdzie powrót pociągów oznacza dodatkowe możliwości komunikacji i perspektywy rozwoju. 22 kwietnia 2025 r. w Łomży, podpisano umowę na roboty za prawie 300 mln zł, które zrealizuje firma ZUE SA.

Linia kolejowa do Łomży ponownie ożyje. Łomżanie mają już nowoczesną drogę samochodową E67, a niebawem odzyskają także kolej. To impuls do rozwoju regionu. Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Projekt przywracający kolej mieszkańcom składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża - Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudujemy stację w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki - Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) dla potrzeb pasażerów zmodernizowane zostaną przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły.

Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około kilometra łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek - dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudowany będzie nowy układ torowy.

Druga część umowy to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W zakres opcji wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.

Docelowo pociągi między Łomżą a Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80 - 120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 godz. 35 min. Całkowite zakończenie inwestycji przewiduje się na II kwartał 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Budżet inwestycji: zakres podstawowy - 298 mln zł netto (367 mln zł brutto); zakres opcji - 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Projekt realizowany jest we współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei.

(PW)

Aktualizacja: 24/04/2025 18:38
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do