Właśnie został rozpisany przetarg na przebudowę i modernizację naszego dworca PKP w Białymstoku. Spółka PKP SA otrzymała 160 mln złotych z programu Polska Wschodnia, z których to środków zmodernizuje, przebuduje i wybuduje nowe dworce kolejowe we wschodnich miastach Polski. Na liście dworców, które zmienią wygląd, znalazł się Białystok.
Nasz dworzec kolejowy należy do najpiękniejszych w Polsce obiektów tego rodzaju. Jeszcze w 2008 roku w rankingu przeprowadzonym przez Gazetę Wyborczą, dworzec PKP w Białymstoku został uznany za najpiękniejszy dworzec w Polsce. Wówczas na drugim miejscu był dworzec w Lublinie, a na trzecim w Częstochowie. Białostocki dworzec otrzymał aż 71 punktów na 100 możliwych. Wkrótce może wyglądać inaczej, choć dziś trudno powiedzieć, jak bardzo zmieni się jego wygląd.
Z uwagi na to, że nasz dworzec to zabytek, w bryle i elewacji budynku wiele się raczej nie zmieni. Przebudowie za to mogą ulec wnętrza oraz infrastruktura około dworcowa. W tej chwili można składać oferty na opracowanie dokumentacji projektowej. Po zakończeniu procedury powinno być wiadomo dokładniej, co się zmieni. Władze spółki kolejowej poinformowały, że zależy im na dostosowaniu nowych dworców do współczesnych trendów, również w dziedzinie ekologii i niskich kosztów utrzymania.
- Istotnym czynnikiem jest kompleksowość przedsięwzięć, czyli fakt, że planowane inwestycje dworcowe będą uzupełnieniem działań podejmowanych przez zarządcę linii kolejowych (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) we wschodniej Polsce. Założeniem Zarządu PKP SA jest poprawa standardu świadczonych usług przy wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury i technologii oraz poprzez podniesienie bezpieczeństwa podróżnych i integrację różnego typu usług transportowych. Spójne i komplementarne podejście spółek Grupy PKP ma zapewnić wzrost konkurencyjności kolei wobec innych gałęzi transportu. Umożliwienie sprawnego i przyjaznego dotarcia do pracy, szkoły, czy w celach turystycznych przyczyni się również do wzrostu atrakcyjności samego regionu Polski Wschodniej – mówi Marek Michalski, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za inwestycje.
Z naszych informacji wynika, że kolejarze chcieli zlikwidować przejścia naziemne pomiędzy peronami. Jednak w tej chwili nie wiadomo czy tak się stanie. Obok Miasto Białystok będzie realizowało własne inwestycje drogowe z tunelem pod torami, ale nie wiadomo, czy będzie to inwestycja wspólna. Na wspólny projekt są raczej małe szanse, ponieważ konsultacje odnośnie wspólnych działań, przebiegły i … każdy podmiot będzie realizował własne inwestycje.
Więcej informacji o tej inwestycji oraz o tym, czego można się spodziewać w związku z przebudową białostockich dworców, a także w związku budową węzła intermodalnego, podamy już w przyszłym tygodniu.
Komentarze opinie