Reklama

Jacek Żalek o Krywlanach: Budowa tego pasa startowego to przykład nieudolności i partactwa

Zdaniem kandydata Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku pas startowy na Krywlanach to kolejny przykład nieudolności władz miasta. Żalek jego budowę nazywa partactwem. Dlaczego? Jak tłumaczy, wybudowano pas startowy o 50 metrów za krótki, by mógł wylądować na nim najmniejszy z samolotów, jaki jest używany przez linie lotnicze operujące w Polsce. Oznacza to, że białostoczanie nigdzie stąd nie polecą. W żadnym wypadku nie jest to lotnisko z prawdziwego zdarzenia, a skorzystają z tego miejsca jedynie awionetki, które i tak mogły startować i lądować na pasie nieutwardzonym.

Najmniejszym samolotem we flocie PLL Lot - według informacji przekazanych dziennikarzom przez Jacka Żalka - jest Bombardier 400. Potrzebuje on 1 400 metrów pasa startowego, czyli o 50 więcej niż mamy w Białymstoku. Kandydaci Zjednoczonej Prawicy do samorządu pytają więc, dlaczego decyzje techniczne podejmowane są bez konsultacji z fachowcami czy liniami lotniczymi.

- Nikt nie rozmawiał i nie pytał władz Lotu, jaką flotą dysponują i jaki samolot mógłby wylądować na naszym lotnisku - twierdzi Jacek Żalek. - W związku z tym ten pas startowy jest tylko i wyłącznie pomnikiem wyborczym, bo z tego miejsca przeciętny białostoczanin, który nie jest właścicielem samolotu, nie będzie mógł odlecieć. Nie kupi tu żadnego biletu, a jedyne, co będzie mógł zrobić, to puszczać tutaj latawce.

Żalek dodaje, że za publiczne pieniądze - 50 milionów złotych - przygotowano pas startowy, z którego skorzystają ewentualnie jedynie małe, prywatne samoloty. Nie odpowiada on na potrzeby i oczekiwania mieszkańców Białegostoku. Wielu z nich oczekiwało, że będą mogli kupić bilet lotniczy i polecieć choćby do Warszawy. Tak jak mieszkańcy dużo mniejszych miast, jak np. Zielonej Góry, gdzie bilet do stolicy kosztuje 100 zł.

- Jest to zwykłe partactwo władz, które nie dopilnowały inwestycji i nie sprawdziły, jaki samolot rejsowy będzie mógł tutaj wylądować - podkreśla polityk.

Przypomina, że nie zadbano też o to, by zbudować terminal odpraw.

- Chodziło tylko o to, by w trakcie kampanii wyborczej móc pochwalić się kolejnym rzekomym osiągnięciem - mówi. - Ubolewam, że mieszkańcom Białegostoku pozostanie podziw nad kolejnymi metrami wylanego betonu, który im się nie przysłuży.

Bogusław Dębski, radny sejmiku województwa podlaskiego, który w zbliżających się wyborach ponownie wystartuje z listy Prawa i Sprawiedliwości, podkreśla, że nawet gdyby pas startowy na Krywlanach został przedłużony o 50 metrów, to lotnisko nadal nie będzie funkcjonalne. Omawiany bowiem samolot turbośmigłowy, który potencjalnie mógłby obsługiwać połączenia z innymi miastami w kraju, zabierając na pokład do 75 pasażerów, wedle zapowiedzi Lotu ma być wycofywany ze służby.

- Najwyższy czas, by pomyśleć o budowie lotniska regionalnego, które umożliwiłoby nam loty na dalsze dystanse. Lotniska, które przyjmowałoby samoloty odrzutowe typu Boeing 737 - zaznacza Dębski. - Ja widzę taką szansę pod warunkiem, że będzie pełna zgoda w naszym regionie, tzn. zaangażują się w to prezydent Białegostoku, sejmik województwa podlaskiego oraz władze państwowe, które mają do dyspozycji Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Taki model przećwiczono w sąsiednim województwie lubelskim i widać, jak lotnisko się tam rozwija przekraczając wszelkie wskaźniki, które były przewidziane na początku w studium wykonalności.

Jak rokuje Bogusław Dębski, województwo podlaskie mogłoby powtórzyć sukces Lublina.

W ocenie Jacka Żalka mieszkańcy Białegostoku zasługują i potrzebują lotniska, które umożliwi kupienie im biletu i możliwość podróżowania samolotami. I to nie tylko na terenie Polski, ale również do innych krajów. Oczywiście regionalny port lotniczy powinien być zlokalizowany w takim miejscu, by był w równym stopniu dostępny dla pozostałych mieszkańców Podlasia.

(Piotr Walczak)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-23 21:31:28

    Dębski lawirancie....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 00:24:46

    Jakze przyjemnie sie czyta takich wypowiedzi, szczegolnie gdy glos zabieraja autorytety od lotnictwa. Na dodatek za przyklad stawia sie lotniskko w Lublinie, ktore generuje straty i z miesiaca na miesiac zegna sie z kolejnymi przewoznikami z powodu niewystrczajacego wypelnienia samolotow, Kolejne nieporozumienie to wskazywanie linii lotniczych LOT jako operatora, ktory nie posiada samolotow do wykorzystania na pasie startowym o takiej dlugosci, Na rynku lotniczym sa przewoznicy, ktorzy sa w stanie operowac na takim lotnisku , a ze LOT nie jest to juz swiadczy jacy fachowcy zasiadaja we wladzach tej spolki.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 04:11:36

    Debski i Zalek poruszaja argumenty marnotrastwa. Zgadzam sie z tym , maja racje, To jest wielkie marnotrastwo pulicznych pieniedzy , za ktorych wydatkowaniem glosowali radni PIS. Z jakiego powodu nie postulowali zwiekszenia wydatkow na pelne wybudowanie calej infrastruktury lotniska?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2018-09-24 07:07:00

    Ten żalek (celowo piszę z małej litery) jest żartem lub eksperymentem - zresztą nieudanym - natury.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 07:09:23

    Co nie zmienia faktu,że z tego paska żadnych regularnych rejsów raczej nie będzie, bo gdyby istniała minimalna szansa na takowe to truskolaski już by trąbił o tym ze swoich plakatów . A właściwie panie gość 00.24.46 może napiszesz jakie to linie i jakie posiadają samoloty do do startu z tak krótkiego pasa i oczywiście czy były z tymi przewoźnikami prowadzone rozmowy zanim zdecydowano się wydać 50 mil publicznych pieniędzy ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 08:13:57

    Takie lotnisko jak Krywlany z pasem też są potrzebne. Bardzo dobrze, że powstał tam pas bo jest to przyszłościowe. Inną kwestią jest to co działo się przez wiele lat wokół tego lotniska i obudowywanie go innymi obiektami. Możliwości wydłużenia pasa są tak jak budowy małego terminala dla odpraw pasażerów. Co do samolotów to bym się nie przejmował bo takie samoloty 30 - 50 osobowe do operowania z takich pasów są, LOT może je również wylizingować a inni operatorzy jeśli im się będzie kalkulować to tu dolecą.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 09:40:29

    Samoloty które mogą operować z Krywlan są oto przykład - https://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_328 Czy ktoś prowadzi rozmowy to nie wiem. Jak mnie poproszą to im podpowiem :)

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-09-24 18:04:26

    A właściwie to o co tyle krzyku kawałek asfaltu za 50 mln ,przecież to nie są duże pieniądze tyle samo kosztuje zadziwiająca konstrukcja szalonego projektanta w puszczy pod Supraślem , a że to są niczyje pieniądze, czyli nasze to zarówno prezydent jak i marszałek jak i radni wydają jak swoje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do