
Ilość rodzajów klocków hamulcowych dostępnych na rynku jest oszałamiająca. Żadna inna część samochodowa nie występuje w sklepach motoryzacyjnych w tak dużej liczbie. Zjawisko to ma oczywiście swoje dobre, ale i złe strony. Bo jak w takim natłoku znaleźć te właściwe klocki hamulcowe i do tego nie przepłacić?
Motoryzacyjna klęska urodzaju
„Nawet w przypadku najrzadszych lub najnowszych modeli aut” – wyjaśnia Tomasz Ostrowski, ekspert odpowiedzialny za klocki hamulcowe w sklepie Ucando.pl – „znalezienie przeznaczonych dla nich klocków hamulcowych nie powinno stanowić żadnego problemu. Jest już tradycją, że wśród części zamiennych do każdego samochodu najłatwiej o paski rozrządu, zestawy filtrów oraz tarcze i klocki hamulcowe”. Z jednej strony stanowi to ogromne ułatwienie dla kierowców, z drugiej jednak wprowadza spory zamęt, ponieważ przy tak rozbudowanej ofercie trudno jest określić jednoznacznie, które klocki hamulcowe będą tym najlepszym wyborem. Czym więc powinniśmy się kierować podczas zakupu nowych klocków?
Przede wszystkim marka
Praktycznie żaden szanujący się producent samochodów na świecie nie zajmuje się sam wytwarzaniem przeznaczonych do nich układów hamulcowych. Zadanie to od dawna powierzono wyspecjalizowanych firmom, które o hamulcach wiedzą wszystko. Dlatego też montowane oryginalnie w każdym aucie układy – w tym i klocki – hamulcowe, pochodzą od jednego z kilku światowych wytwórców. Te same firmy produkują również zamienniki przeznaczone na rynek wtórny. Wprawdzie jakość tych części nie zawsze dorównuje oryginałom dostępnym w autoryzowanych sieciach serwisowych, jednak z całą pewnością jest wystarczająca do tego, by można im było śmiało zaufać. Co więcej, cena tego rodzaju zamienników kupowanych na wolnym rynku (poza ASO) bywa nawet o 40% mniejsza. Nie jest to argument bez znaczenia.
Co tanie, to drogie
Wybierając klocki hamulcowe do swojego auta, musimy pamiętać o tej prostej zasadzie. Stało się już niemal regułą, że najtańsze klocki są całkowicie niewarte swojej (nawet tak niewielkiej) ceny. Zwykle są to części wykonane z najgorszej jakości materiałów i bez dbałości o właściwe wykończenie. O dodatkach w rodzaju specjalnych rozwiązań mających na celu tłumienie drgań i hałasów możemy od razu zapomnieć. Tanie klocki hamulcowe zużywają się bardzo szybko, mogą nadmiernie niszczyć tarcze, a przy tym pylą wprost nie do opisania.
Uwaga na podróbki!
Nie jest żadną tajemnicą, że na rynku części zamiennych można znaleźć całkiem sporo tanich podróbek markowych klocków hamulcowych. Części takie zwykle są doskonałą imitacją oryginałów, posiadają nie tylko odpowiednie oznaczenia, ale i nadruki mające świadczyć o przyznaniu im odpowiednich homologacji. Klocków tego rodzaju należy unikać jak ognia. A jak je rozpoznać? Cena oraz pochodzenie (dostawca) są tu najlepszym wskaźnikiem. Zbyt niska cena klocków i niepewne źródło ich pochodzenia powinny całkowicie je dyskwalifikować.
(BL)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie