Unijna dyrektywa 2025/2205 przynosi nowe zasady dotyczące ważności prawa jazdy. Choć pierwotnie planowano restrykcyjne badania co 5 lat dla seniorów, ostateczne przepisy są łagodniejsze. Granica wieku, od której państwa mogą (ale nie muszą) wprowadzać częstsze kontrole zdrowia, została podniesiona z 50 do 65 lat.
Opublikowana w grudniu 2025 unijna dyrektywa 2025/2205 to kolejny krok w stronę całkowitego wyeliminowania śmiertelnych wypadków na drogach UE do 2050 roku. Choć nowe przepisy budziły emocje, ostateczne regulacje okazały się łagodniejsze dla starszych kierowców, niż pierwotnie zakładano.
Najważniejszą zmianą jest podniesienie granicy wieku, od której państwa członkowskie mogą wprowadzać częstsze badania lekarskie – z 50 do 65 lat. Co istotne, Bruksela nie narzuca sztywnych obowiązków, pozostawiając decyzję krajom członkowskim. Zrezygnowano z kontrowersyjnego pomysłu obligatoryjnych badań co 5 lat dla każdego seniora, co uznano za dyskryminujące. Zamiast tego, kraje będą mogły stosować np. formularze samooceny zdrowia.
Zgodnie z dyrektywą, standardowa ważność prawa jazdy kategorii A i B wyniesie 15 lat. W przypadku kierowców zawodowych (ciężarówki, autobusy) okres ten pozostaje skrócony do 5 lat. Jeśli jednak dany kraj zdecyduje się na dodatkowy nadzór nad seniorami, ważność ich dokumentów może zostać ograniczona do 5 lat, aby umożliwić regularną weryfikację zdolności do jazdy.
Polska i inne kraje UE mają cztery lata na wdrożenie nowych zasad – ostateczny termin to 26 listopada 2029 roku. Eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego podkreślają, że zmiany są konieczne, bo wraz z wiekiem czas reakcji może wydłużyć się nawet dwukrotnie. Mimo to statystyki pokazują, że seniorzy wciąż powodują mniej wypadków niż najmłodsza grupa kierowców.
SP
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie