Pierwszy miesiąc bieżącego roku przyniósł rekordowo wysoką sprzedaż imprez turystycznych. Szczególnie dużą popularnością cieszyły się wycieczki czarterowe. Jak zauważa prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, system zabezpieczeń podróżnych na rynku turystycznym sprawia, że czują się oni bezpieczni i chętnie decydują się na taki zakup z wyprzedzeniem.
W styczniu 2024 roku organizatorzy turystyki sprzedali wycieczki, na które wyjechało lub wyjedzie niemal 756 tysięcy osób. Jest to liczba o ponad 85 tys. wyższa niż w styczniu ubiegłego roku, a należy podkreślić, że rok 2023 był dla branży turystycznej bardzo udany.
W pierwszym miesiącu bieżącego roku nasi rodacy najchętniej kupowali egzotyczne wyjazdy z przelotem czarterem - na taką ofertę skusiło się blisko pół miliona turystów (rok wcześniej było ich niewiele ponad 400 tys.). Ponad 154 tys. osób wybrało zagraniczną podróż, ale innym niż czarter środkiem transportu (np. samolotem rejsowym lub autokarem). Ich liczba była o 15 tys. wyższa niż przed rokiem. Najmniej chętnych jest na imprezy turystyczne organizowane przez biura podróży w naszym kraju i w państwach ościennych. W styczniu takich osób było ponad 103 tys. wobec 127,6 tys. rok wcześniej. Jest to jedyna kategoria imprez turystycznych, która od kilku lat regularnie traci klientów. Bardzo dynamicznie rozwija się natomiast sektor podróży czarterowych, który w ciągu pięciu lat zyskał 70 proc. klientów (styczeń 2024 w porównaniu do stycznia 2019).
Sprzedaż imprez turystycznych w styczniu była bardzo wysoka, co zostało odzwierciedlone w składce do TFG. Z jednej strony Polacy coraz częściej wyjeżdżają zimą do odległych, egzotycznych krajów. Z drugiej, chętnie też kupują wyjazdy z dużym wyprzedzeniem, gdyż mają wtedy i korzystne ceny i duży wybór, a obecnie nie ma okoliczności, które by ich powstrzymywały przed wcześniejszym planowaniem podróży. Przypomnijmy, że podróżni, którzy nierzadko płacą za takie wyjazdy po kilkanaście tysięcy, zyskują gwarancję odzyskania tych pieniędzy w razie niewypłacalności przedsiębiorcy, właśnie dzięki Turystycznemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Funkcjonujący na rynku turystycznym system zabezpieczeń podróżnych sprawia, ze czują się oni bezpieczni, o czym również może świadczyć tak wysoka sprzedaż wycieczek w styczniu - mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, zarządzającego TFG i TFP.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny stanowi zabezpieczenie dla podróżnych na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego. Z kolei Turystyczny Fundusz Pomocowy, który powstał na skutek doświadczeń z czasów pandemii, chroni branżę turystyczną i podróżnych na wypadek konieczności odwołania imprez turystycznych z powodu nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie