Reklama

Central kończy 40 lat



W ciągu 4 dekad zmieniło się wiele. Rozwinął się handel, rozkwitło nasze miasto. Świadkiem tych przemian był Dom Handlowy Central. Zapraszamy w podróż po jego historii.

Jest rok 1897. Polacy żyją pod zaborem rosyjskim. Postanawiają założyć stowarzyszenie kupieckie, które na ich rzecz kupuje i sprzedaje towary w niskich cenach. W ten sposób powstaje Stowarzyszenie Spożywców w Białymstoku. Tak zaczyna się nasza historia handlu.

Kolejne ważne wydarzenie. Białostocka Spółdzielnia Spożywców rozwija swoją działalność. Na Rynku Kościuszki wyrasta dom handlowy ze stoiskami tekstylnymi, konfekcyjnymi, papierniczymi i galanteryjnymi. To zapoczątkowuje zmiany, w efekcie których za niespełna trzy dekady powstanie Dom Handlowy Central.

W 1972 rozpoczęto budowę Centralu. W obecności przedstawicieli władz miejskich, budowlanych oraz handlowców położono kamień węgielny pod  realizację domu handlowego. Budowę zakończono w roku 1976. Nie szczędzono środków, by powstało najnowocześniejsze, jak na tamte czasy, centrum handlu w Białymstoku.

Konstrukcja budynku odzwierciedlała najnowsze rozwiązania funkcjonalne i techniczne dla tego typu obiektów. Instalacja klimatyzacji, rozbudowane zaplecze socjalne i magazyny były ewenementem. Charakterystycznym elementem były też osłonowe ściany metalowe, które do dziś są znakiem rozpoznawczym obiektu.

Zlokalizowany w samym sercu miasta pierwszy tak duży handlowo- usługowy obiekt, oferował szeroki wybór konfekcji, galanterii, artykułów papierniczych i do domu. Dostawy były wydarzeniem, a najbardziej pożądane produkty, jak płaszcze czy kozaki, znikały w mgnieniu oka.

Lata, kiedy do Polski wkroczył kapitalizm były okresem zmian dla Domu Handlowego Central. Rozwijająca się drobna przedsiębiorczość, w tym największy w regionie rynek, stanowiły konkurencję. To zaś wymuszało podjęcie wielu działań, by zatrzymać klientów. Organizowano pokazy mody, świętowano ważne daty. Dokładano wszelkich starań, by wzbogacić ofertę handlową. W 1996 roku podpisano także Porozumienie Domów Handlowych, które zainicjowały spółdzielnie z Katowic, Zakopanego, Rzeszowa, Opola i Krakowa. Porozumienie pozwalało koordynować wspólne zakupy, negocjować ceny i prowadzić spójną strategię reklamową. Obecnie do Porozumienia należy 11 organizacji handlowych, w tym białostocka Spółdzielnia Społem.

Central wkroczył w millenium z pompą. W 2000 roku dokonano modernizacji obiektu. W 2003 zorganizowano po raz pierwszy w mieście taką imprezę. Centralia – to było coś! Na scenie występowały gwiazdy, Białostoczanie bawili się do białego rana. Nie brakowało atrakcji dla każdego. Sukces imprezy powtórzono jeszcze kilkukrotnie. Za każdym razem przybywały tłumy i było to najważniejsze wydarzenie rozrywkowe sezonu.

Rok 2006 zwiastował kolejny przełom. Powstała marka Eleganza – Świat Dobrych Ubrań – synonim elegancji i klasyki. Eleganza od samego początku stawiała na bogate wzornictwo, ciekawy krój i dbałość o detal, czym zaskarbiła sobie serca Klientów. Stała się flagową marką Centralu, ale nie tylko. W całej Polsce powstało 17 salonów Eleganzy. W tym roku mija 10 lat od narodzin marki.

W tym roku świętujemy 40 lecie domu handlowego. To kawał historii. Central przetrwał zawieruchę ustrojową, przemiany społeczne i ogromną konkurencję. Mimo swoich lat, wciąż cieszy się powodzeniem, gromadząc stałych, lojalnych, ale i nowych Klientów. Central to tysiące produktów, duży pracodawca, rozszerzana stale oferta i długa tradycja lokalnego handlu.

(BL/ Foto: BI-Foto)
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Anka - niezalogowany 2016-01-27 12:15:48

    Central to tysiące produktów, duży pracodawca, rozszerzana stale oferta, długa tradycja lokalnego handlu i pani z wąsem :)

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do