
Tutaj chce ją ulokować Jacek Żalek, kandydat na prezydenta miasta. Polski Program Elektryfikacji Motoryzacji zakłada rozpoczęcie produkcji polskich osobowych aut elektrycznych już w 2020 roku, a w chwili obecnej poszukiwane są lokalizacje do umiejscowienia zakładów produkcyjnych. Taka fabryka w stolicy województwa podlaskiego dałaby dobrze płatne miejsca pracy. Ponadto region miałby szansę dogonić te lepiej rozwinięte z centralnej czy zachodniej części Polski.
O projekcie zakładającym produkcję polskich samochodów elektrycznych mówił w Białymstoku przedstawiciel Polskiego Programu Elektryfikacji Motoryzacji - konglomeratu jednostek naukowych, firm komercyjnych, badawczych, który stworzył nie tylko prototyp auta osobowego, ale posiada szereg innych prototypów pojazdów elektrycznych wodnych i lądowych. Portfolio jest najbardziej bogate w Europie.
- Na tym polu nie mamy prawdziwej konkurencji, posiadamy skutery wodne, auta półciężarowe, motocykl, motorower. Są to konstrukcje innowacyjne i gotowe do homologacji bądź w jej trakcie. Planujemy rozpoczęcie produkcji Herona już w przyszłym roku. W trzecim kwartale pierwsza seria zjedzie już z linii próbnej, a produkcja seryjna planowana jest na rok 2020. To pozwoli nam wyprzedzić europejską konkurencję - powiedział.
Auta produkowane mają być z polskich komponentów, dostarczanych przez rodzime przedsiębiorstwa.
Inicjatywę wspiera Adam Ławicki, szef firmy White Hill, mającej siedzibę w Białostockim Parku Naukowo - Technologicznym. Ma nadzieję, że fabryka powstanie w Białymstoku lub okolicach miasta.
- Białystok jest kojarzony z taką marką jak Jagiellonia. Chcielibyśmy, by był kojarzony z kolejną, jak samochód, który zaczniemy - mam nadzieję - produkować w Białymstoku - podkreślił Jacek Żalek. - Żeby się rozwijać, potrzebujemy przestrzeni do tego, by stworzyć z prawdziwego zdarzenia park naukowo - technologiczny, strefę przemysłową w Białymstoku. Bo to miasto powstało dzięki przemysłowi. Zamienianie fabryk na centra handlowe nie przysparza żadnej wartości dodanej. To nie są miejsca pracy, które generują duże zyski.
Podczas spotkania z dziennikarzami obecna była minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Tłumaczyła, że program rozwoju elektromobilności został wpisany do strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju przez premiera Morawieckiego. Pierwszy krok został już zrobiony - to transport publiczny, po ulicach polskich miast już jeżdżą autobusy elektryczne. Czas na postawienie następnego kroku w zakresie rozwoju elektromobilności indywidualnej. Według Emilewicz budowa samochodu elektrycznego jest dużym wyzwaniem. Potrzebne są tereny inwestycyjne, przygotowane dla inwestorów. Jeśli takie inwestycje pojawią się w Białymstoku, wschodnia Polska dogoni inne, lepiej rozwinięte regiony.
(Piotr Walczak)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Czego on się napalił. Może niech postara się o dziecko to głupoty wyjdą mu z głowy. Całe życie w polityce gość oderwany od świadomości.