
Politechnika Białostocka zaprezentowała przełomowe narzędzie, które ma szansę zrewolucjonizować wstępną diagnostykę wtryskiwaczy gazowych, w tym tych przeznaczonych do paliw wodorowych. Opracowany demonstrator to specjalistyczne urządzenie stworzone z myślą o precyzyjnym testowaniu kluczowych elementów układów paliwowych, co ma bezpośrednie przełożenie na ograniczenie emisji spalin w motoryzacji.
Urządzenie pozwala na szybką i efektywną kontrolę parametrów działania wtryskiwaczy, symulując ich pracę w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Kontrolowane są kluczowe wartości, takie jak przepływ przy zmiennych warunkach ciśnienia zasilania oraz czasach otwarcia wtryskiwacza.
Jak wyjaśnia kierownik Katedry Budowy i Eksploatacji Maszyn, dr hab. inż. Dariusz Szpica, prof. PB, wtryskiwacze z czasem się zużywają, ale nawet fabrycznie nowe egzemplarze wymagają testowania już na etapie produkcji. Nasze urządzenie pozwala kontrolować każdy wtryskiwacz w czasie symulowanej pracy. Naszym celem było stworzenie prototypu, który pozwoli szybko sprawdzić, czy wtryskiwacz może być dalej użytkowany, czy wymaga regulacji, regeneracji lub wycofania z eksploatacji. Ocena wtryskiwacza ma również wpływ na emisję spalin, co w obecnych realiach staje się kluczowe.
Demonstrator bazuje na innowacyjnej metodzie badawczej Szpica-Warakomski, która została zgłoszona do ochrony patentowej w Polsce oraz we Włoszech.
Urządzenie symuluje warunki pracy w silniku i jest przystosowane do badania zarówno nowych, jak i eksploatowanych wtryskiwaczy. Dzięki specjalnemu uchwytowi i komputerowemu sterowaniu, cały proces diagnostyki charakteryzuje się wysoką powtarzalnością i dokładnością. Co istotne, w cyklu badawczym wykorzystuje się bezpieczne powietrze w zastępstwie gazów, co zwiększa bezpieczeństwo pracy.
Kluczowe możliwości demonstratora:
Chcemy, aby nasze urządzenie znalazło zastosowanie w codziennej diagnostyce pojazdów - dodaje prof. Szpica. - Pozwoli to firmom oszczędzać czas i pieniądze, a przy tym wspiera ochronę środowiska.
Projekt demonstratora, realizowany przez zespół w składzie: dr hab. inż. Dariusz Szpica, prof. PB (kierownik), dr hab. inż. Grzegorz Mieczkowski, prof. PB oraz dr hab. inż. Andrzej Borawski, zyskał uznanie i wsparcie finansowe.
Urządzenie znalazło się wśród trzech projektów, które otrzymały dofinansowanie w wysokości 100 tys. zł w ramach konkursu INNOSPIN I. Konkurs ten, przeprowadzony w ramach projektu Politechnicznej Sieci Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, ma na celu wspieranie innowacji na etapie przechodzenia od pomysłu do w pełni funkcjonującego prototypu gotowego do testów i dalszego wdrożenia.
Prototyp demonstratora jest już gotowy do testów laboratoryjnych, z nadzieją na powszechne wykorzystanie w diagnostyce motoryzacyjnej, zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia technologii wodorowych.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie