Reklama

Gaz, wodór, kontrola: nowy demonstrator diagnostyczny PB

Politechnika Białostocka zaprezentowała przełomowe narzędzie, które ma szansę zrewolucjonizować wstępną diagnostykę wtryskiwaczy gazowych, w tym tych przeznaczonych do paliw wodorowych. Opracowany demonstrator to specjalistyczne urządzenie stworzone z myślą o precyzyjnym testowaniu kluczowych elementów układów paliwowych, co ma bezpośrednie przełożenie na ograniczenie emisji spalin w motoryzacji.

Urządzenie pozwala na szybką i efektywną kontrolę parametrów działania wtryskiwaczy, symulując ich pracę w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Kontrolowane są kluczowe wartości, takie jak przepływ przy zmiennych warunkach ciśnienia zasilania oraz czasach otwarcia wtryskiwacza.

Jak wyjaśnia kierownik Katedry Budowy i Eksploatacji Maszyn, dr hab. inż. Dariusz Szpica, prof. PB, wtryskiwacze z czasem się zużywają, ale nawet fabrycznie nowe egzemplarze wymagają testowania już na etapie produkcji. Nasze urządzenie pozwala kontrolować każdy wtryskiwacz w czasie symulowanej pracy. Naszym celem było stworzenie prototypu, który pozwoli szybko sprawdzić, czy wtryskiwacz może być dalej użytkowany, czy wymaga regulacji, regeneracji lub wycofania z eksploatacji. Ocena wtryskiwacza ma również wpływ na emisję spalin, co w obecnych realiach staje się kluczowe.

Demonstrator bazuje na innowacyjnej metodzie badawczej Szpica-Warakomski, która została zgłoszona do ochrony patentowej w Polsce oraz we Włoszech.

Urządzenie symuluje warunki pracy w silniku i jest przystosowane do badania zarówno nowych, jak i eksploatowanych wtryskiwaczy. Dzięki specjalnemu uchwytowi i komputerowemu sterowaniu, cały proces diagnostyki charakteryzuje się wysoką powtarzalnością i dokładnością. Co istotne, w cyklu badawczym wykorzystuje się bezpieczne powietrze w zastępstwie gazów, co zwiększa bezpieczeństwo pracy.

Kluczowe możliwości demonstratora:

  • diagnostyka wtryskiwaczy wodorowych i gazowych (nowych i używanych);
  • symulacja warunków pracy zbliżonych do rzeczywistych;
  • możliwość konfiguracji do różnych ustawień wtrysku, co zwiększa precyzję;
  • wychwytywanie zużycia lub drobnych usterek;
  • wsparcie dla celów ograniczenia emisji spalin.

Chcemy, aby nasze urządzenie znalazło zastosowanie w codziennej diagnostyce pojazdów - dodaje prof. Szpica. - Pozwoli to firmom oszczędzać czas i pieniądze, a przy tym wspiera ochronę środowiska.

Projekt demonstratora, realizowany przez zespół w składzie: dr hab. inż. Dariusz Szpica, prof. PB (kierownik), dr hab. inż. Grzegorz Mieczkowski, prof. PB oraz dr hab. inż. Andrzej Borawski, zyskał uznanie i wsparcie finansowe.

Urządzenie znalazło się wśród trzech projektów, które otrzymały dofinansowanie w wysokości 100 tys. zł w ramach konkursu INNOSPIN I. Konkurs ten, przeprowadzony w ramach projektu Politechnicznej Sieci Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, ma na celu wspieranie innowacji na etapie przechodzenia od pomysłu do w pełni funkcjonującego prototypu gotowego do testów i dalszego wdrożenia.

Prototyp demonstratora jest już gotowy do testów laboratoryjnych, z nadzieją na powszechne wykorzystanie w diagnostyce motoryzacyjnej, zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia technologii wodorowych.

(PW)

Aktualizacja: 13/10/2025 08:32
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do