Reklama

Łapy z tunelem i bez korków. Wreszcie! (WIDEO)

W końcu mieszkańcy Łap będą mogli normalnie dojechać do swoich posesji. Po wielu latach oczekiwania i kilkuletnim zamknięciu przejazdu przez tory na trasie Białystok - Warszawa gotowa jest przeprawa dla kierowców. Wreszcie otwarty został tunel pod torami, który pozwoli bezpiecznie i płynnie pokonać torowisko. Nie będzie też już korków przy wjeździe do stolicy Podlasia, bo wreszcie skończą się skomplikowane objazdy przez Łapy wąskimi, osiedlowymi uliczkami.

Budowa tunelu trwała prawie 3 lata, a potem dość długo samorządowcy i kolejarz rozmawiali na temat podziału kosztów utrzymania tunelu i dróg dojazdowych. Ostatecznie porozumienie zostało osiągnięte w czym duża zasługa starosty białostockiego Jana Perkowskiego oraz Krzysztofa Gołaszewskiego burmistrza Łap. Część kosztów pokrywa również samorząd wojewódzki (przejazd jest częścią drogi wojewódzkiej) oraz spółka PKP. 

W efekcie można już bez żadnego problemu przedostać się na drugą stronę miasta, nawet gdy jedzie pociąg. Wcześniej wszyscy, kierowcy, rowerzyści i piesi, musieli czekać za barierkami, aż pociąg przejedzie. A w czasie budowy w ogóle przejazd nie był możliwy, bo nie były gotowe drogi dojazdowe, a i sam przejazd był w złym stanie. A torowisko było mocno wykorzystywane, bo codziennie przez Łapy przejeżdża wiele pociągów zarówno osobowych jak i towarowych. 

Tydzień temu Inspektor Nadzoru Budowlanego dopuścił inwestycję do użytku i dzięki otwartemu tunelowi przejazd przez Łapy nie tylko skrócił się aż o 7 kilometrów, ale również stał się szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy. Mieszkańcy Łap i okolicznych miejscowości mogą już zapomnieć o kilometrowych korkach, które do tej pory mocno przeszkadzały w podróży i wydłużały ją niekiedy nawet o pół godziny i dłużej. 

- W miejsce dawnego przejazdu kolejowo-drogowego powstało funkcjonalne rozwiązanie, które znacznie usprawni komunikację w mieście. Całość składa się z części kolejowej. Jest to wiadukt kolejowy nad drogą powiatową oraz części drogowej, którą tworzą przyległe ulice oraz dwa wiadukty dla samochodów. Na etapie projektowania uwzględnialiśmy też oczekiwania mieszkańców i władz Łap. Na ich wniosek zbudowaliśmy w tunelu windy oraz jeden z wiaduktów – powiedział Tomasz Łotowski, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

Tunel to element trasy kolejowej Rail Balitica i jest jednym z 25 podziemnych przepraw pod torami na tej trasie. Poza tym w Łapach jest jeszcze zespół wiaduktów nad torami, który - wraz z rondami przy wjeździe i w centrum miasta - stanowi część trasy E75. Koszt inwestycji w Łapach to ponad 80 milionów złotych i miała one wsparcie z budżetu Unii Europejskiej z programu CEF - Łącząc Europę.

Sama droga była bardzo wyczekiwana także przez mieszkańców ościennych gmin na czele z Poświętnym, dla których droga do stolicy województwa prowadzi właśnie przez Łapy. Jest też dobrą informacją dla przewoźników autobusowych, którzy przez długi czas podróży tym środkiem autobusem (z powodu korków) tracili sporą część pasażerów. 

(Przemysław Sarosiek / fot. ddp24.pl)
 

Aktualizacja: 09/01/2025 16:45
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do