
Osoba, która została poddana kwarantannie lub izolacji, ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Wypłaca je pracodawca lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W zależności od sytuacji można otrzymać wynagrodzenie za czas choroby, zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Warunkiem jest podleganie ubezpieczeniu chorobowemu.
Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych i opiekuńczych. Podstawą wypłaty świadczeń jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu w PUE ma również ubezpieczony, można je odnaleźć w zakładce "Kwarantanna, izolacja domowa".
Gdy świadczenie chorobowe wypłacane jest przez ZUS, ubezpieczony musi złożyć stosowny wniosek o zasiłek chorobowy bezpośrednio do tej instytucji lub za pośrednictwem swojego pracodawcy. Wniosek można wypełnić i wysłać elektronicznie za pośrednictwem PUE. ZUS, po otrzymaniu wniosku, zweryfikuje informację o kwarantannie lub izolacji domowej w oparciu o odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (EWP).
Gdy chorobowe wypłaca pracodawca, do wypłaty świadczenia wystarczy informacja o kwarantannie lub izolacji, która będzie znajdować się w panelu płatnika w zakładce "Kwarantanna, izolacja domowa". Jeśli zdarzy się, że na profilu pracodawcy na PUE ZUS nie będą widoczne te informacje, to ubezpieczony w terminie trzech dni roboczych od dnia zakończenia obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych powinien złożyć swojemu pracodawcy pisemne oświadczenie.
Trzeba w nim potwierdzić, że odbyliśmy obowiązkową kwarantannę albo izolację w warunkach domowych. Dokument ten stanowi podstawę do wypłaty świadczeń w razie choroby przez płatnika składek po potwierdzeniu informacji zawartych w oświadczeniu w Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Ponieważ podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu, osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową, nie muszą dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinny jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.
(P. Walczak / Foto: pixabay.com)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie