Reklama

Hulajnogi elektryczne: ministerstwo szykuje nowe przepisy. Czy to wystarczy?

Pisaliśmy już wielokrotnie, że rosnąca liczba hulajnóg elektrycznych oraz ich użytkowników to problem, z którym władze nie potrafią sobie poradzić. Nieprecyzyjne przepisy, brak edukacji w WORD-ach i szkołach oraz bezkarne naruszanie obowiązujących reguł (jazda po spożyciu alkoholu, jeżdżenie w kilka osób na jednym pojeździe, nadmierna szybkość) i bezczynność policji powoduje, że hulajnogi elektryczne stają się coraz większym zagrożeniem dla pieszych i kierowców samochodów. Ministerstwo zdecydowało się zareagować. Tyle, że są to działania spóźnione i zbyt bojaźliwe.

Koniec beztroskiej jazdy? Kaski obowiązkowe dla młodych 

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje przepisy, które mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na polskich drogach. Projekt ustawy, który ma być procedowany przez Radę Ministrów we wrześniu, zakłada obowiązkowy nakaz jazdy w kasku dla osób poniżej 16. roku życia, które korzystają z hulajnóg elektrycznych i rowerów. Jak zaznacza wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, nie ma planów rozszerzenia tego obowiązku na wszystkie grupy wiekowe.

Rosnące statystyki wypadków: alarm dla władz

Decyzja Ministerstwa jest bezpośrednią odpowiedzią na alarmujące dane dotyczące wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W całej Polsce, tylko w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku, doszło do 223 wypadków, w których jedna osoba zginęła, a 242 zostały ranne. W porównaniu z rokiem ubiegłym, liczba wypadków w regionie podlaskim wzrosła o niemal 150%.

Policjanci z białostockiej drogówki podkreślają, że problem potęgują nielegalne, niehomologowane hulajnogi, które osiągają prędkości nawet 50-70 km/h na chodnikach, stwarzając ogromne zagrożenie. Dodatkowo, służby mundurowe wskazują na inne niebezpieczne zachowania, takie jak jazda z kapturem, korzystanie z telefonów, jazda w kilka osób na jednym pojeździe czy prowadzenie pod wpływem alkoholu. Według Instytutu Transportu Samochodowego, aż 12% użytkowników hulajnóg, którzy brali udział w wypadkach, kierowało pod wpływem alkoholu, co jest znacznie wyższym wskaźnikiem niż w przypadku kierowców samochodów. Problem opisywaliśmy TUTAJ

Opinie podzielone: bezpieczeństwo czy utrata swobody?

Planowane zmiany spotkały się z mieszanymi reakcjami. Środowiska medyczne i organizacje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego popierają wprowadzenie obowiązku. Lekarze alarmują, że rośnie liczba pacjentów z poważnymi urazami głowy, będącymi skutkiem wypadków na hulajnogach. Wprowadzenie kasków, które spełniają europejskie normy bezpieczeństwa, ma na celu zminimalizowanie ryzyka urazów.

Z drugiej strony, operatorzy systemów rowerów miejskich, tacy jak Nextbike, podchodzą do przepisów z dużą ostrożnością. Rzecznik firmy, Marcin Sałański, wskazuje na przykład Australii, gdzie po wprowadzeniu powszechnego obowiązku jazdy w kasku liczba rowerzystów spadła o 55%. Nextbike obawia się, że podobne regulacje w Polsce mogą zniechęcić młodych ludzi do korzystania z ekologicznego transportu. Operatorzy e-hulajnóg, jak Bolt, również są zdania, że o ile obowiązek dla niepełnoletnich nie jest problemem (ich hulajnogi są przeznaczone tylko dla dorosłych), o tyle powszechny nakaz wymagałby szczegółowej analizy.

Kluczowa rola edukacji i odpowiedzialności

Niezależnie od przyszłych przepisów, policja z Podlasia apeluje o zdrowy rozsądek i edukację. Aspirant sztabowy Karolina Wojciekian z Komendy Miejskiej Policji w Łomży podkreśla, że wiele zdarzeń ma miejsce poza drogami publicznymi, w parkach i na skwerach, gdzie brakuje nadzoru. Policja zwraca uwagę na niską świadomość przepisów i apeluje do rodziców o rozmowę z dziećmi na temat bezpiecznego zachowania na drodze. Obowiązek jazdy w kasku, jeśli zostanie wprowadzony, ma być dodatkowym zabezpieczeniem, ale podstawą pozostaje przestrzeganie przepisów, dostosowanie prędkości do warunków i szacunek dla innych uczestników ruchu.

PS

Aktualizacja: 06/09/2025 20:22
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do