Reklama

Rozmowa bardzo polityczna: Maciej Wąsik - Polska straci suwerenność!

Burza jaka wybuchła wokół Rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca w sprawie białej księgi w sprawie przyszłości europejskiej obrony. Wprawdzie rezolucje PE nie mają statusu obowiązującego prawa, ale są ważnymi wskazówkami, w którą stronę ma zmierzać polityka Unii Europejskiej. I o ile nikt nie kwestionuje wielu tez związanych ze zwiększeniem zdolności obronnych Europy to wiele zapisów budziło ogromne emocje. Przeciw rezolucji zagłosowali zgodnie polscy europarlamentarzyści z Prawa i Sprawiedliwości oraz Konfederacji.

Jakie są główne tezy przeciwników rezolucji rozmawiamy z europosłem Maciejem Wąsikiem, który wśród głównych wad wskazał, że wprowadzenie w życie postulatów w rezolucji oznacza odwrócenie sojuszy i rezygnację ze współpracy z sojuszem z USA jako główną siłą NATO oraz tworzenia europejskiego NATO-bis. Kolejnym punktem budzącym emocje jest wyłączenie zakupów zbrojeniowych poza Europą i poddaniem koordynacji kupna nowego uzbrojenia dla władz UE. Co więcej decyzje Brukseli mogą dotyczyć nie tylko sprzęt ale również potencjału ludzkiego - żołnierskiego.

Wiele emocji budzi też treść ustępu 4 Rezolucji: „(..)na celu przekształcenie Unii Europejskiej w rzeczywistego gwaranta bezpieczeństwa, podniesienie jej gotowości obronnej oraz utworzenie rzeczywistej Europejskiej Unii Obrony; (..)i nowe podejście do obronności, w tym zdecydowane decyzje, plan działania oraz krótko- i długoterminowe plany inwestycji w obronność; podkreśla, że wymaga to wizji, rzeczowości i wspólnych zobowiązań zarówno w dziedzinie ściśle wojskowej, jak i w sektorach przemysłowym, technologicznym i wywiadowczym”. Przyjęcie tych punktów jako prawa to doprowadzenie do przekształcenia UE w Europejską Unię Obrony, która za pomocą organów UE stworzy swoja wizję wojenną, podejmie wspólne zobowiązania wojskowe ( w tym finansowe) w przemyśle wojskowym UE, technologiach  i wspólnym wywiadzie. Krajom członkowskim nie pozostanie żadna  autonomia poza byciem fragmentem jakiegoś ultra państwa europejskiego.  

Kolejną kontrowersją jest ustęp 66, który w sprawach obronności stanowi odejście od zasady jednomyślności na rzecz zasady zwyczajnej większości (nawet nie kwalifikowanej), a wątpliwości budzą też ustępy 24 i 26, które wzywają "państwa członkowskie UE do przeznaczenia co najmniej 0,25 % ich PKB na pomoc wojskową dla Ukrainy" i potępiają weto jednego z państw członkowskich wobec funkcjonowania Europejskiego Instrumentu na rzecz pokoju jak również wzywają do szybszej integracji ukraińskiego przemysłu obronnego przez potrzebę odpowiedniego finansowania w ramach EDIP Instrumentu Wsparcia Ukrainy, który obecnie nie jest zapisany w budżecie. Parlament proponuje dodatkowo objęcie krytycznych projektów EDTIB w Ukrainie ubezpieczeniem na wypadek wojny.

Przemysław Sarosiek 

Aktualizacja: 24/03/2025 20:21
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do